مدیریت زمان با روش پومودورو | چگونه با تکنیک پومودورو زمان خود را مدیریت کنیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تکنیک پومودورو یکی از روش‌های ساده برای مدیریت زمانه که در عین حال که کاملا کاربردیه و نتیجه اون ملموسه، خیلی هم راحته و انجام دادنش فقط کمی اراده میخواد. با ایران درگاه همراه باشید تا این روش رو برای شما توضیح بدیم.

پومودورو چیه؟

شاید براتون سوال شده که اصلا پومودورو چیه و چرا اسم این تکنیک رو گذاشتن تکنیک پومودورو؟

خب پومودورو یه سس خوشمزه ایتالیاییه که با گوجه‌فرنگی درست می‌شه. فرانسیسکو چیریلو، مبتکر این تکنیک می‌گه زمان مفیدی که مغز می‌تونه روی کاری متمرکز باشه، دقیقا به اندازه مدت زمان درست کردن یه سس پومودوروی خوشمزه‌ست! یعنی ۲۵ تا ۳۰ دقیقه.

تکنیک پومودورو

نحوه استفاده از تکنیک پومودورو

برای استفاده از این تکنیک کافیه مراحل زیر رو انجام بدید:

۱. کاری که می‌خواین روش تمرکز کنین رو انتخاب کنید:

در تکنیک پومودورو شما می‌تونید کارهای بزرگ و سخت رو به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید و اون‌ها رو به صورت مرحله به مرحله انجام بدید. پس در مرحله اول باید انتخاب کنید که چه کار و چه هدفی دارید که قصد دارید روی اون تمرکز کنید.

۲. یک تایمر آماده کنید.

در تکنیک پومودورو زمان‌بندی، بخش مهمی از کار را تشکیل می‌ده. پس باید یک تایمر برای تقسیم کردن درست زمان در کنار خودتون داشته باشید.

۳. تایمر رو روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.

حالا وقت درست کردن سس پومودورو رسیده! کاری که به عنوان هدف خودتون انتخاب کرده بودید رو شروع کنید و به مدت ۲۵ دقیقه به طور کامل روی اون تمرکز کنید. کار کردن خودتون رو تا زمان زنگ خوردن تایمر ادامه بدید.

۴. ۵ دقیقه استراحت کنید.

بعد از اتمام زمان کار، ۵ دقیقه استراحت کنید و زمان استراحت خود را علامت بزنید. این کار به این دلیل انجام می‌شه که شما باید ۴ بار استراحت کوتاه انجام بدید.

۵. فرایند بالا را ۴ بار تکرار کنید و بعد از آن ۳۰ دقیقه استراحت کنید.

نکته دیگه‌ای که باید در مورد این روش بدونید اینه که شما به صورت پیوسته باید ۴ بار به مدت ۲۵ دقیقه تمرکز کنید و بعد از اون ۲۵ تا ۳۰ دقیقه به خودتون استراحت بدید.

تکنیک پومودورو

مطالب مرتبط:

۱۵+۷ مهارت ضروری برای کسب‌وکار اینترنتی

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

ایده برای کسب‌وکارهای خانگی

چند نکته در مورد تکنیک پومودورو

این روش ساده و کاربردی باعث می‌شه حتی افرادی که خیلی پرش ذهنی دارند و نمی‌تونن به مدت طولانی روی کاری تمرکز داشته باشند هم بتونن با دقت و تمرکز حواس بیشتری کار خودشون رو انجام بدن. برای اینکه از این تکنیک حداکثر استفاده رو ببرید، دقت کنید که در زمانی که برای خودتون مشخص کردید باید فقط همون کار رو انجام بدید و هر چیزی که حواس شما رو پرت می‌کنه رو کنار بگذارید.

اما اگه حواس‌پرتی که ایجاد می‌شه توسط شخص دیگری باشه در این مورد چه کاری می‌شه کرد؟

تکنیک پومودورو برای این مشکل هم یک راه حل ساده داره. برای مدیریت وقفه‌های ایجاد شده توسط افراد دیگه می‌تونید به شکل زیر شرایط رو مدیریت کنید:

  • اطلاع رسانی: در ابتدا می‌تونید به اطرافیان خودتون اطلاع‌رسانی کنید که در حال تمرکز بر روی کاری هستید و در زمان مناسب خودتون با اون‌ها صحبت خواهید کرد.
  • توافق: در مورد زمان مناسب برای صحبت کردن، با اون شخص به توافق برسید و هماهنگی‌های لازم رو انجام بدید.
  • تماس:‌ می‌تونید در زمانی که سرتون خلوت‌تر شده هم با اون فرد تماس بگیرید و در مورد کاری که با شما داشته صحبت کنید.

تکنیک پومودورو چه مزایایی داره؟

این روش در دراز مدت به شما کمک می‌کنه که مهارت‌های مختلفی رو در خودتون پرورش بدید. برخی از این توانایی‌ها و مهارت‌هایی که میشه از اون‌ها نام برد:

۱. حفظ انگیزه

ممکنه در مواجهه با یک وظیفه سنگین یا یک کار سخت انگیزه خودتون رو از دست بدید. با تقسیم کردن کارها به بخش‌های کوچکتر به کمک تکنیک پومودورو می‌تونید مطمئن بشید که از پس اون کار بر میاید و با انگیزه به انجام اون کار بپردازید.

۲. برنامه‌ریزی

با مشخص کردن هدف خودتون قبل از شروع تکنیک، می‌تونید به طوری حدودی حدس بزنید که هر کار به چند جلسه پومودورو نیاز داره و در نتیجه با دید خیلی بازتری می‌تونید کارهای خودتون رو مدیریت کنید.

۳. بازدهی بیشتر

در این تکنیک پس از پایان هر جلسه پومودورو می‌تونید نتیجه اون رو بنویسید و در نتیجه در پایان یک روز متوجه خروجی کار خودتون در اون روز می‌شید. این کار باعث می‌شه شما بتونید به عملکرد خودتون نمره بدید و در صورت نیاز به بهبود اون بپردازید.

1 دیدگاه روشن مدیریت زمان با روش پومودورو | چگونه با تکنیک پومودورو زمان خود را مدیریت کنیم؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.