چه تفاوتی بین درگاه‌های پرداخت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

درگاه‌های پرداخت اینترنتی به طور کلی به دو صورت هستند. درگاه‌های مستقیم و درگاه‌های غیرمستقیم.

اگر تاکنون پرداخت الکترونیکی انجام داده باشید، نام برخی از این درگاه‌های پرداخت مستقیم را احتمالا مشاهده کرده‌اید. مثل درگاه به‌پرداخت بانک ملت یا بانک پارسیان.

درگاه‌های پرداخت الکترونیکی غیرمستقیم توسط شرکت‌های کوچک ارائه می‌شوند. وقتی پرداختی به این شرکت‌ها ارجاع داده می‌شود آن‌ها پرداخت را به یکی از درگاه‌های پرداخت مستقیم هدایت می‌کنند و در نهایت شما مشخصات کارت خود را در صفحه‌ای وارد می‌کنید که توسط یکی از این شرکت‌های پرداخت مستقیم ایجاد شده و زیر دامنه shaparak.ir قرار دارد.

 

 

درگاه پرداخت ایران درگاه درگاه بانکی

تفاوت های درگاه پرداخت مستقیم و غیرمستقیم

اگر شما یک سایت برای فروش اینترنتی دارید، برای دریافت هزینه خدمات یا محصولاتی که ارائه می کنید، لازم است از یک ابزار پرداخت در سایت خود استفاده کنید.

مراحل دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانک‎ها معمولا پیچیده و طولانی است. سایت شما باید نشان تاییدیه نماد اعتماد الکترونیکی و مجوز فعالیت صنفی داشته باشید و از طرف سیستم بانکی هم باید تاییدیه فعالیت بگیرید.

همچنین سایت شما باید مطابق قوانین کشور باشد و طراحی مناسبی هم داشته باشد.

دریافت این مجوزها دارای مراحل اداری پیچیده، زمان بر و پرهزینه ای است که انجام آن‎ها فقط به شرکت‎های بزرگ توصیه می شود.

 

اما دریافت درگاه پرداخت غیرمستقیم نیازی به مراحل اداری پیچیده و مدارک مختلف ندارد.

 

فقط کافی است یک اسکن از کارت ملی و شناسنامه خود را در هنگام ثبت‌نام در سایت این شرکت‌های پرداخت اینترنتی غیرمستقیم ثبت کنید. با این کار فقط پس از ۲۴ ساعت درگاه پرداخت شما فعال خواهد بود.

 

 

چنین درگاه‌هایی این مزیت را هم دارند که ممکن است هم‌زمان با چندین درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم در ارتباط باشند. در نتیجه هنگام پرداخت، اگر یکی از آن‌ها دچار مشکل شود، سیستم مشتری را به درگاه دیگری هدایت می‌کند. در نتیجه می‌توانید اطمینان داشته باشید که مشتری شما به‌راحتی پرداخت خود را انجام خواهد داد.

 

 

آیا درگاه پرداخت غیر‎مستقیم امن است؟

درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم هم مثل درگاه‌های پرداخت مستقیم یک کلید رمزگذاری محرمانه در اختیار شما قرار می‌دهند. هنگامی که شما می‌خواهید مشتری را به درگاه پرداخت ارجاع دهید، باید اطلاعات پرداخت را با این کلید رمزگذاری کنید.

 

این اطلاعات در سرور درگاه پرداخت غیرمستقیم با استفاده از این همین کلید منحصر به شما رمزگشایی می‌شوند. سپس سرور پرداخت غیرمستقیم، اطلاعات پرداخت را با کلید مخصوص خود که از یکی از درگاه پرداخت مستقیم دریافت کرده، رمزگذاری می‌کند و اطلاعات را به سرور پرداخت مستقیم ارسال می‌کند.

 

 

درگاه پرداخت ایران درگاه پرداخت اینترنتی

 

با این کار مشتری به صفحه پرداخت یکی از شرکت‌های پرداخت مستقیم هدایت می‌شود و اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می‌کند.

وقتی پرداخت انجام شد، نتیجه پرداخت با همین فرآیند ابتدا به سرور درگاه پرداخت غیرمستقیم ارسال می‌شود. این سرور هم نتیجه پرداخت را با کلید رمزگذاری مخصوص شما به سایت سرور سایت شما ارسال می‌کند.

بازهم باید تاکید کنیم که تمامی این عملیات تحت پروتکل TLS که بین کامپیوتر مشتری شما و سرورها و بین خود سرورها وجود دارد، انجام می‌شوند. در نتیجه یک سیستم رمزگذاری دو لایه برای هر پرداخت به کار می‌رود که احتمال هک شدن و نفوذ را به‌شدت کم می‌کند.

 ایران درگاه ارائه کننده خدمات پرداخت و دریافت برای کسب‌وکارهای اینترنتی، امنیت و موفقیت تراکنش‌های شما را تضمین کرده و طیف وسیعی از پیشنهادهای مختلف را متناسب با نیاز هر سایت ارائه می‌کند. 

 

تیم ایران همیشه در تلاش است تا با ارائه پنلی با استانداردهای جدید، مناسب ترین سرویس‌های پرداخت آنلاین را در اختیار شما کاربران قرار دهد و این قول را به شما می‌دهیم که از ابتدای یک تراکنش تا پایان آن با پشتیبانی قوی و تخصصی در تمام طول هفته همراه شما و خریداران شما باشیم.

 

 

منبع: تجارت نیوز

 

1 دیدگاه روشن چه تفاوتی بین درگاه‌های پرداخت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.