قانون جدید مالیات برای کسب‌وکارهای اینترنتی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

احتمالا همانطور که در جریان هستید، بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی از ابتدای بهمن ماه ۹۹، متقاضیان دریافت درگاه پرداخت اینترنتی ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی شده‌اند.

این بخشنامه در راستای قانون “پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان” اعلام شده است. بر اساس ماده ۱۱ قانون “پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان” هر ابزار پذیرندگی، باید کد رهگیری و پرونده مالیاتی داشته باشد و تمامی صاحبان دستگاه کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی مودی مالیات محسوب می‌شوند.

در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین بندهای این قانون، که صاحبان کسب‌وکارها حتما باید از آن‌ها اطلاع داشته باشند را جهت اطلاع شما، بیان می‌کنیم:

  • ماده ۱۸ – سازمان موظف است به منظور تشویق مصرف کنندگان نهائی (اشخاص حقیقی) که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می‌دهند، از هر ده صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط پایانه­‌های فروشگاهی یک صورتحساب را به صورت قرعه کشی برخط انتخاب کرده، دو برابر مبلغی را که خریدار براساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نموده است، به حساب بانکی وی مسترد کند. جوایز مزبور از محل وصولی جاری سازمان، طبق دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، پرداخت می‌شود.
  • عدم عضویت در سامانه مؤدیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مؤدیان یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طریق، یا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی.
  • عدم اعلام شماره حساب یا حساب‌های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن یا آن‌ها انجام می‌شود به سازمان، معادل ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب یا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی.
  • در پایان هر دوره سه ماهه، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مؤدی که عبارت است از مابه‌التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی در طول دوره، طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می‌شود.

همچنین، رییس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد که از این به بعد اطلاعات تراکنش‌های بانکی ۵ میلیارد تومان به بالا قابل بررسی است تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: البته بررسی این حساب‌ها به مفهوم آن نیست که این تراکنش‌ها حتما مشمول مالیات شود. بلکه ممکن است ۵۰ درصد کل تراکنش‌ها ربطی به مالیات نداشته باشد و کنار گذاشته شود.

1 دیدگاه روشن قانون جدید مالیات برای کسب‌وکارهای اینترنتی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.