ووکامرس یا پرستاشاپ؟ بررسی دو فروشگاه ساز پرطرفدار

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بیش از ۲۶ درصد از مردم جهان به صورت اینترنتی خرید می‌کنند و طبق آمار، ۴۰ درصد از مردم بعد از همه‌گیری ویروس کرونا خریدهای اینترنتی بیشتری انجام دادند. در گذشته انتخاب‌های محدودی برای سیستم فروشگاه‌ساز وجود داشت اما در حال حاضر فروشگا‌ه‌سازهای حرفه‌ای و با امکانات زیادی وجود دارند که ووکامرس و پرستاشاپ از معروف‌ترین آن‌ها هستند. در این مقاله از ایران درگاه به بررسی این دو فروشگاه ساز پرداخته و ویژگی‌های مثبت و منفی هرکدام را بررسی می‌کنیم.

ووکامرس یا پرستاشاپ؟

برای بررسی این دو فروشگاه ساز، ابتدا لازم است کمی در مورد آن‌ها اطلاعات داشته باشیم. در ادامه توضیح مختصری در مورد هریک از آن‌ها خواهیم داد.

ووکامرس

همانطور که قبلا این مقاله توضیح دادیم، ووکامرس یکی از بهترین افزونه‌های ساخت فروشگاه اینترنتی است.

 در حال حاضر ووکامرس فروشگاه‌ساز بسیار محبوبی است که در کل جهان از آن استفاده می‌شود و میلیون‌ها طرفدار دارد. نکته مهم در مورد ووکامرس است که ووکامرس اصلا یک سیستم مجزا نیست و بصورت کاملا ساده روی وردپرس قابل نصب بوده و آن را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی می‌کند. حتی جالب‌تر اینجاست که شما در کنار هر نوع سایتی که دارید، می‌توانید فروشگاه خود را نیز راه‌اندازی کنید.

وردپرس یکی از قدرتمند‌ترین سیستم‌های مدیریت محتواست که بنا به قابلیت‌هایی که ارائه می‌کند، طرفداران فراوانی داشته و محبوبیت و شهرت عجیبی دارد. حال تصور کنید، با یک افزونه ساده، آن را تبدیل به فروشگاه آنلاین کنید؛ مسلما بسیار موفق خواهید بود. در کنار همه این‌ها ووکامرس با اینکه افزونه است، اما افزونه‌های زیادی هم دارد. شما با کمک این افزونه‌ها می‌توانید فروشگاه اینترنتی را تکمیل کرده و هر امکانی که بخواهید به آن اضافه کنید.

این افزونه را از این لینک دانلود کنید.

پرستاشاپ

پرستاشاپ یک سیستم مدیریت فروشگاه اینترنتی می‌باشد که تحت زبان برنامه نویسی PHP و دیتابیس MySQL طراحی و برنامه‌نویسی شده استشما با استفاده از این سیستم می‌توانید فروشگاه اینترنتی‌تان را ایجاد نموده تا مشتریان شما بتوانند بصورت آنلاین کالاهای شما را خریده و یا از خدماتتان استفاده کنند.

پروژه پرستاشاپ برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به عنوان یک پروژه دانشجویی در دانشگاه EPITECH پاریس کلید خورداین نرم‌افزار در ابتدا با عنوان phpOpenSource آغاز به کار کرد و در آن زمان تنها از دو زبان انگلیسی و فرانسوی پشتیبانی می‌کرد.

بیشترین دلیل محبوبیت پرستاشاپ به خاطر داشبورد کاملا بصری و عملکرد پیش‌فرض قوی آن است. پریستاشاپ سیستم محبوبی است و کار کردن با آن تقریبا ساده بوده و نباید مشکلات زیادی برای کاربران در حین استفاده، ایجاد کند. از این‌رو استفاده روزانه آن ساده بوده و مشتریان تجربه خوبی از خرید و کار با سایت فروشگاهی خواهند داشت.

پرستاشاپ امکان افزودن محصولات به تعداد کاملا نامحدود را دارد و از این بابت هیچ نگرانی نباید داشته باشید. در واقع این امر بسیار مهم بوده و امکان گسترش فروشگاه را به شما می‌دهد.
دارای سیستم مدیریت قوی برای محصولات و موجودی و سهام است و جالب‌تر از همه اینکه امکان مدیریت چندین فروشگاه اینترنتی امکان‌پذیر است. همچنین در صورت نیازمندی به افزونه‌ها و امکانات بیشتر می‌توانید از مارکت‌پلیس رسمی پرستاشاپ استفاده کنید.

در همین‌جا متوجه یک تفاوت ووکامرس با پرستاشاپ که کاملا واضح است می‌شویم؛ اینکه ووکامرس تنها یک افزونه است اما پرستاشاپ یک سیستم منحصر به فرد است.

پریستاشاپ را از طریق این لینک دانلود کنید.

 

تفاوت‌های بنیادین

  • ووکامرس یک افزونه وردپرسی است که برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی کامل به همراه تمامی امکانات رایگان ارائه شده است اما پرستاشاپ  یک سیستم فروشگاهی و تجاری است که به کسب و کارهای کوچک و بزرگ امکان فروش آنلاین می‌دهد.
  • امکان افزودن صفحات ایستا و اضافه کردن بلاگ در پرستاشاپ به کمک ماژول‌های رایگان وجود دارد و اما وردپرس خود به خود یک افزونه است و با کمک افزونه‌های دیگر کامل‌تر می‌شود.
  • ووکامرس در بهبود سئوی سایت از پرستاشاپ قوی‌تر عمل می‌کند.

طراحی و ظاهر

  • ووکامرس به علت متن‌باز بودن، قابل ویرایش است. پس هر بخشی را بخواهید می‌توانید تغییر دهید زیرا این سیستم کاملا متن باز است. پرستاشاپ نیز دارای قالب‌های متعددی است که در مارکت‌ها مخصوصا مارکت رسمی پرستاشاپ یافت می‌شود. البته تعداد قالب‌های رایگان و متنوع آن کم است و بیشتر پرمیوم موجود است.
  • پرستاشاپ دارای یک فریم ورک هوشمند است و چنانچه اطلاعات کمی در حوزه اچ تی ام ال و سی اس اس داشته باشید به راحتی می‌توانید آن را ویرایش کنید.
  • در حال حاضر تمامی قالب‌های فروشگاهی و غیرفروشگاهی وردپرس واکنش‌گرا (responsive) هستند. در پریستاشاپ می‌توانید تنظیمات چندمنظوره را انجام دهید؛ یعنی برای حالت موبایل و … سایت را واکنش‌گرا سازید و یا قادر به استفاده از قالبی مجزا برای حالت موبایل خواهید بود.

سرعت عملکرد

  • ووکامرس به خودیِ خود سرعت خوبی دارد اما اگر افزونه‌های زیاد و ناهماهنگ روی آن نصب کنید ممکن است در سرعت عملکرد آن تاثیر منفی بگذارد.
  • پرستاشاپ سیستم کش قدرتمندی ندارد به همین دلیل افت سرعت در آن دیده می‌شود.
  • ماژولی به نام Memcached برای افزایش کش موجود است که برای استفاده از آن نیاز به راهنما و پشتیبان دارید.

هزینه‌ها

  • هم ووکامرس و هم پریستاشاپ رایگان هستند و شما می‌توانید آن‌ها را بدون هزینه نصب کنید.
  • قالب‌ها و افزونه‌هایی که روی این ووکامرس و پریستاشاپ نصب می‌شوند هم رایگان هستند و هم نسخه‌های پرمیوم دارند.

موجودی انبار

  • ووکامرس مدیریت خوبی برای بخش موجودی انبار دارد اما سیستم مدیریت موجودی در پرستاشاپ قوی‌تر عمل می‌کند و بصورت کاملا منحصر به فرد است.
  • بعضی افزونه‌ها در ووکامرس مثل افزونه WooCommerce Stock Manager موجود است که می‌توان به کمک آن موجودی انبار را بصورت کامل در دست گرفت و نظارت کرد.

امکان ثبت نظرات مشتریان

  • ووکامرس امکان استفاده از امتیازدهی ستاره‌ای را همراه با ارسال دیدگاه برای کاربران فراهم می‌کند. در پریستاشاپ هم با کمک ماژولی می‌توانید امکان کامنت‌گذاری و رای دادن را فراهم کنید.

پیشنهادات ویژه و تخفیف

  • در پریستاشاپ امکان قرار دادن تخفیف به صورت شرطی وجود دارد. مثلا اگر ۲ محصول بخرید ۱ عدد رایگان دریافت خواهید کرد.
  • برای ارائه تخفیفات در ووکامرس، افزونه‌های متعددی موجود است اما اینکه به صورت خودکار تخفیفی ارائه شود تنها حالت ساده‌ای دارد که انعطاف‌پذیر نیست.

امنیت

  • تفاوتی ندارد از ووکامرس یا پرستاشاپ استفاده می‌کنید. در هرصورت باید دقت کنید که از ماژول‌ها یا افزونه‌های دستکاری شده یا غیرمعتبر استفاده نکنید. همیشه از آخرین نسخه‌ها استفاده کنید و به روز باشید تا امنیت سایت خود را حفظ کنید.

پشتیبانی و مشکلات فنی

یکی از مزیت‌های بسیار مهم ووکامرس بروزرسانی است. زیرا در هر بروزرسانی تعداد زیادی باگ و مشکلات متعدد رفع شده و شما دیگر با مشکل جدی مواجه نخواهید شد. همین امر خود یک پشتیبانی فوق‌العاده در ووکامرس است. از طرفی به عنوان کاربر می‌توانید مشکلات خود را به تیم توسعه انتقال دهید و در وبسایت اصلی ووکامرس، تماس با تیم wooThemes و … مشکلات را مطرح کنید تا بررسی و حل شود.

پرستاشاپ نیز سیستم بروزی است اما متاسفانه پشتیبانی و جایگاهی برای اینکه مشکلات خود را مطرح کنید ندارد. اگر با مشکلی مواجه شدید باید به انجمن‌های مربوطه مراجعه کرده و از افراد سوال کنید. یافتن پاسخ مناسب در بین سوالات متعدد کار دشواریست و ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد، به خصوص اگر اطلاعات فنی زیادی نداشته باشید.

در این بخش اگر بخواهیم بگوییم برنده میدان ووکامرس یا پرستاشاپ؟ است، مسلما ووکامرس را انتخاب می‌کنیم.

جمع بندی

الان تقریبا وقت آن رسیده که مقایسه خود را انجام دهید و ببینید تفاوت ووکامرس با پرستاشاپ در چیست و بهتر است کدام را انتخاب کنید. نظر شما را به جدول رتبه‌های زیر جلب می‌کنیم:

ووکامرس یا پریستاشاپ

1 دیدگاه روشن ووکامرس یا پرستاشاپ؟ بررسی دو فروشگاه ساز پرطرفدار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.