چند محرک روانی برای تحریک مشتریان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مغز انسان ساختاری بسیار پیچیده دارد و روش‌های روانشناسی مختلفی برای تحریک مغز در راستای اهداف مختلف وجود دارد. ما روزانه احساسات مختلفی را تجربه می‌کنیم و بسیاری از مواقع، بر اساس این احساسات تصمیم می‌گیریم. مغز ما در لحظه، باید همزمان چندین مساله را پردازش و مدیریت کند، به همین دلیل است که به صورت غریزی، به دنبال علائمی می‌گردد که به افزایش سرعت پردازش مسائل کمک می‌کنند. منظور از این علائم، دقیقا همین محرک‌های روانی هستند. در ادامه این مقاله از ایران درگاه به معرفی چند محرک روانی برای استفاده در جهت تحریک ذهن مشتری به خرید به شما معرفی می‌کنیم:

ارائه پیشنهاد محصول یا خدمت رایگان

برای درک اثر پیشنهاد محصول رایگان، آزمایش زیر کافیست!

گروهی از متخصصان بازاریابی، برای افزایش فروش محصول یک شرکت، دو روش را امتحان کردند. در روش اول، آن‌ها یک محصول را برای مدت یک ماه، با تخفیف بسیار زیاد عرضه کردند.

در روش دوم، همین محصول، برای مدت بسیار کوتاه به صورت رایگان عرضه شد.

نتیجه حیرت‌انگیز بود! مردم از نسخه رایگان استقبال بیشتری کردند!

برای افزایش فروش خود، یک محصول یا خدمت خود را رایگان عرضه کنید یا پیشنهادی مثل ” اشتراک رایگان محصول B در صورت خرید محصول A ” را ارائه دهید.

یکی دیگر از روش‌های جذاب در همین راستا، ارسال رایگان چند نمونه از محصولات برای افراد فعال و شاخص در حوزه مربوط به این محصول و درخواست بررسی و معرفی این محصول توسط آن‌هاست.

مغز مشتری را به ترشح دوپامین تحریک کنید و فروش خود افزایش دهید!

دوپامین، هنگام تجربه یک لذت یا تجربه جدید در مغز ترشح می‌شود. تحقیقات نشان داده که هنگامی که افراد یک محصول جدید را تست می‌کنند نیز، در مغزشان دوپامین ترشح می‌شود.

همه‌‌ی افراد دوست دارند محصولات جدید و بهبود داده شده را استفاده کنند و اگر این محصولات جذاب باشند یا خدمات به صورت جذابی ارائه شوند تقاضا برای استفاده از محصول و در نتیجه فروش شما نیز افزایش می‌یابد.

برای ایجاد حس جدید بودن در مشتری، حتما لازم نیست محصول کاملا جدیدی را ارائه کنید. گاهی اوقات اضافه کردن ویژگی‌های جدید به محصولات قبلی،‌ یا بهبود مشکلات موجود در نمونه های قبلی، دقیقا همین حس را در مشتری ایجاد خواهد کرد.

تشویق مشتریان به نظر دادن برای محصولات

بسیاری از افراد، ترجیح می‌دهند به جای خواندن توضیحات فروشنده در مورد محصولات، نظرات سایر افرادی که این محصول را قبلا خریده‌اند مطالعه کنند. همانطور که در این مقاله  توضیح دادیم، ۹۵ درصد از مشتریان، قبل از خرید یک محصول، حتما نظر سایر افراد در مورد آن را مطالعه می‌کنند.

بازخورد مثبت مشتریان را در تمامی بسترهای خود در اینترنت (‌سایت، اینستاگرام، تلگرام و …) نشان دهید.

نتیجه روانی این کار بسیار زیاد بوده و به مقدار بسیار زیادی در افزایش اعتماد مشتریان و تحریک آن‌ها به استفاده از خدمات یا محصولات شما موثر خواهد بود.

قیمت‌گذاری هوشمندانه + بسته‌بندی جذاب

مشتریان هنگام خرید، قطعا یک محصول مشابه را در چند فروشگاه با یکدیگر مقایسه می‌کنند. برگ برنده شما در لحظه تصمیم‌گیری مشتری، انتقال این حس به مشتری است که در صورت خرید از شما، یک ارزش افزوده و یک امتیاز نسبت به سایر فروشگاه‌ها به او داده خواهد شد. این ارزش افزوده می‌تواند قیمت کمتر، بسته‌بندی جذاب‌تر و شاید یک هدیه کوچک داخل بسته‌بندی باشد.

استفاده از رنگ و متریال مناسب در بسته‌بندی را فراموش نکنید!

حس کنجکاوی را در مشتری تحریک کنید

همه اطلاعات و مشخصات یک محصول را به صورت کامل در اختیار مشتری قرار ندهید. بخش جذابی از اطلاعات را به مشتری بدهید و سعی کنید مشتری را برای کشف مابقی اطلاعات تحریک کنید.

کنجکاوی، یکی از ساده‌ترین محرک‌های روانی برای جذب مشتری‌های بیشتر است.

موجودی این محصول محدود است!

حتما این جمله را در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی دیده‌اید. مشاهده این جمله ممکن است این حس را به شما بدهد که در صورت نخریدن این محصول، آن را از دست بدهید.

یکی از راه‌های تحریک ذهن مشتری به خرید، دادن چنین حسی به او است.

یکی دیگر از راه‌های ایجاد این حس در مشتری، قرار دادن تخفیف‌های محدود است. مثلا ” فقط ۳ روز فرصت باقیست. “، ” تخفیف ویژه برای ۱۰ خریدار اول” و جملاتی از این دست، به راحتی می‌تواند مشتریان را به خرید تشویق و تحریک کند.

استفاده از روش‌های مختلف برای تخفیف

تخفیف درصدی موثرتر است یا استفاده از اعداد به جای تخفیف؟ مثلا فقط کالای ۱۰۰ هزار تومانی را فقط با ۸۵ هزار تومان بخرید؟
به طور کلی، استفاده از تخفیف از روش‌های همیشه موثر در تبلیغات و جذب مشتری است. اما گاهی بهتر است در مورد کسب‌وکار خود، از روش A/B برای بررسی اثرگذاری هر دو روش استفاده کنید تا اثرگذارترین روش را برای خود استفاده کنید.

از تصویرسازی و طراحی گرافیکی زیبا استفاده کنید

استفاده از تصاویر زیبا و خلاقانه، نشان دادن افراد شاد در تبلیغات و پست‌ها و به طور کلی، تصاویری که مشتریان شما را شاد می‌کند یا حس خوشبختی و خوش‌حالی به آن‌ها می‌دهد،آن‌ها را از روزمرگی روزانه خارج کرده و به سادگی باعث تحریک ذهن مشتری به خرید می‌شود.

استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغات

اینفلوئنسرها، افرادی هستند که مردم آن‌ها را برای مشاهده سبک زندگیشان و طرز فکرشان دنبال می‌کنند. استفاده از این افراد به عنوان معتمد مردم برای خرید محصولات شما و نظر دادن در مورد آن‌ها، از روش‌های جدید و البته کمی تکراری برای جذب مشتری است.

سعی کنید اگر قصد استفاده از این روش را دارید، کمی در کار خود خلاقیت به خرج دهید و تبلیغ خود را خلاقانه‌تر و متفاوت‌تر از بقیه رقبای خود بسازید.

بسیاری از دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرها به آن‌ها اعماد دارند و اگر این فرد در تبلیغ بگوید محصول شما خوب است، از نظر دنبال‌کنندگان نیز این محصول خوب است!

روانشناسی رنگ‌ها، از مهم‌ترین عوامل محرک روانی در افزایش فروش

هر رنگ، روانشناسی مهم و عمیقی در خود دارد که با اطلاع از این مفاهیم، شما می‌توانید متناسب با هدف کسب‌وکار، نوع محصول و نیاز مشتریان خود، طراحی گرافیکی کارهای خود را طراحی کنید و به سادگی از این محرک روانی استفاده کنید.

چرا بخرم؟ چه مزیتی داره؟

این سوالی است که تقریبا تمامی مشتریان، هنگام مشاهده یک محصول یا خدمت، از خود می‌پرسند.

برای برنده شدن در این رقابت و تبدیل شدن به انتخاب مشتری، شما حتما باید یک مزیت رقابتی مهم نسبت به سایر محصولات یا خدمات مشابه داشته باشید.

به جای معرفی محصول خود، سعی کنید به مردم نشان دهید که استفاده از خدمات و محصولات شما، چه مزایایی برای آن‌ها خواهد داشت.

استفاده از اصل سادگی، سرعت و اثرگذاری

ذهن ما از پیچیدگی فراری است. به همین دلیل است که افراد تمایل دارند از پیچیدگی به سمت سادگی حرکت کنند.

سعی کنید محصولات خود را به صورت ساده و در عین حال، زیبا معرفی کنید.

استفاده از اعداد در تحریک ذهن

” پکیج آموزش فوتوشاپ در ۳۰ روز”، ” ۲ تا بخر ۳ تا ببر”

این‌ عبارات، نمونه‌هایی از استفاده از اعداد برای تحریک ذهن هستند. به دلایل روانشناسی، معمولا اعداد سریعتر در ذهن می‌مانند و به همین دلیل می‌توانند به سرعت روی ذهن بیننده اثر گذاشته و او را متقاعد به خرید کنند.

2 دیدگاه روشن چند محرک روانی برای تحریک مشتریان

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.