کسب درآمد در شبکه‌های اجتماعی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امروزه با فراگیر شدن اینترنت و گسترش استفاده از تلفن همراه، استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده و این پلتفرم‌ها، به بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده‌اند. از این‌رو این شبکه‌ها به منبع اصلی درآمد برخی افراد تبدیل شده‌اند و کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی به امری بسیار رایج و طبیعی تبدیل شده‌است. با ایران درگاه همراه باشید تا بررسی کنیم که چگونه می‌توان به یک فروشنده حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

در شبکه‌های اجتماعی چقدر مخاطب داریم؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، نخست اینکه میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی از میزان ۵۳درصد در سال ۱۳۹۶ به ۶۵درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

مورد دیگر اینکه طبق اظهار پاسخ‌دهندگان به پیمایش، در میان افرادی که عضو شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند، واتس‌آپ با ۵/ ۸۸ درصد و پس از آن اینستاگرام با ۶۸ درصد بیشترین میزان عضویت را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی‌ آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بیش از ۲/ ۴میلیارد نفر کاربر از سراسر جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. در ایران هم میلیون‌ها کاربر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. مورد دیگر اینکه فیس‌بوک (۲‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون عضو)، یوتیوب (۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون عضو)، واتس‌آپ (۲ میلیارد عضو)، فیس‌بوک مسنجر (یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون عضو) و اینستاگرام (یک میلیارد و ۲۲۱ میلیون عضو) به‌ترتیب پنج شبکه اجتماعی پرطرفدار جهان محسوب می‌شوند.

در کشور ما پرطرفدارترین شبکه اجتماعی تلگرام است. میزان استفاده از این پلتفرم فضای مجازی برابر ۴۹ میلیون نفر است. در سال‌های گذشته و قبل از اعمال فیلتراسیون، این میزان بالاتر هم بود. اینستاگرام (۴۸ میلیون عضو) و توییتر (۲/ ۳ میلیون عضو) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با اندکی دقت در این آمار متوجه می‌شویم که شبکه‌های اجتماعی چه نقش بزرگی در زندگی امروزی ما دارند و از سوی دیگر، چه فرصت بزرگی برای کسب درآمد و آغاز کسب‌وکار در این شبکه‌ها وجود دارد.

چگونه از مخاطبان خود کسب درآمد کنیم؟

کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی بستگی به علایق و سلیقه‌های شما دارد. در ادامه به بهترین و معروف‌ترین راه‌ها می‌پردازیم.

کسب درآمد از طریق فروش محصول یا خدمت

از مهم‌ترین کاربردهای رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر، ارتباط برقرار کردن با افراد علاقه‌مند به خرید محصولات یا خدماتی است که شما ارائه می‌کنید. از طریق این پلت‌فرم‌ها می‌توانید با طیف وسیعی از افراد ارتباط برقرار کنید و رابطه‌ای دوستانه و نزدیک با مشتریان خود برقرار کنید که سبب اعتمادسازی و افزایش فروش شما می‌شود.

اگر فعالیت شما مربوط به مشاغل خانگی است، به عنوان مثال، در کار تولید وسایل دکوری و تزیینی هستید، باید همه محصولات و خدمات خود را در صفحه‌تان به نحوی عالی نمایش دهید و محتوای خود را برای چشم بازدیدکنندگان جذاب کنید. سعی کنید از یک عکاس حرفه‌ای برای نمایش بهتر محصولات خود کمک بگیرید.

با توجه به محبوبیت زیاد، کاربران میلیونی و فیلتر نبودن شبکه اجتماعی اینستاگرام، بسیاری از کسب‌و‌کارهای فضای مجازی در این رسانه اجتماعی متمرکز شده‌اند. پس اینستاگرام انتخابی عالی برای فروش محصولات شماست. برای اینکه به طور حرفه‌ای در اینستاگرام فعالیت کنید و کسب درآمد داشته باشید، باید آموزش‌های زیادی ببینید و مطالب مختلفی در رابطه با بازاریابی و جذب مشتری مطالعه کنید. ما در زیر چند مورد از مقاله‌های مفید در این زمینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

با توجه به اینکه اینستاگرام دارای درگاه پرداخت اینترنتی نیست شما می‌توانید به دو طریق پول کالای خود را از مشتری دریافت کنید.

یک روش این است که شماره کارت بانکی خود را به مشتریان اعلام کنید تا پول را به حساب شما کارت‌به‌کارت کنند. این روش کمی دردسر دارد و بسیاری از مشتریان از این روش استقبال نمی‌کنند. همینطور در این روش احتمال کلاهبرداری و ارسال فیش جعلی زیاد است و به دلیل مراحل طولانی که دارد،‌ توسط فروشگاه‌های بزرگ و حرفه‌ای استفاده نمی‌شود.

روش دوم این است که با استفاده از لینک پرداخت که با نام اختصاصی فروشگاه شما ساخته می‌شود، تنها یک لینک برای مشتریان خود ارسال کنید تا آن‌ها پرداخت هزینه را از طریق درگاه پرداخت بانک و به صورت سریع و امن انجام دهند.

کسب درآمد از طریق تبلیغات

ممکن است یک پیج سرگرمی، اطلاعات عمومی یا پیجی با تعداد زیادی مخاطب داشته باشید. پس احتمالا بسیاری از کسب‌وکارها به شما برای تبلیغات رجوع می‌کنند. با ارائه قیمت‌های منصفانه می‌توانید تبلیغات زیادی را به سمت خود جذب کنید.

همکاری در فروش (affiliate marketing)

فروش محصولات یا خدمات دیگران، یکی از ساده‌ترین راه‌‌های کسب درآمد در اینترنت است. شما به سادگی و تنها از طریق معرفی یا تبلیغ محصولات دیگران، می‌توانید درصدی از درآمد آن‌ها را به خود اختصاص دهید. مبلغ حاصل از این درآمد در دراز مدت و در تعداد زیاد بسیار چشمگیر است. به طور مثال شما از طریق معرفی مشترکین جدید به شرکت ایران درگاه می‌توانید ۳۰ درصد از کارمزدهای پرداخت شده توسط این کاربران را به عنوان درآمد به خود اختصاص دهید. تنها با معرفی یک کاربر با تعداد تراکنش بالا، می‌توانید تا ۷ میلیون تومان در ماه درآمد کسب کنید.

برای اینکه به طور تخمینی بتوانید درآمد خود از این راه را محاسبه کنید، کافیست تصویر زیر را مشاهده کنید:

این درآمد فقط در صورت معرفی یک کاربر به ایران درگاه است. در صورتی که بتوانید چند کاربر با تعداد تراکنش زیاد به ایران درگاه معرفی کنید حتی دیگر نیازی به کار کردن هم نخواهید داشت!

کسب درآمد از طریق آموزش مهارت

اگر مهارت خاصی در هر زمینه‌ای دارید،‌ آموزش آن می‌تواند یک منبع درآمد شگفت‌انگیز برای شما باشد. از آموزش نرم‌افزارهای کامپیوتر گرفته تا‌ آموزش آشپزی و ساخت وسایل تزیینی دستی. هر مهارتی می‌تواند آموزش داده شود و از آن کسب درآمد شود.

نکته مهم در آموزش، استفاده از بیانی جذاب و تولید محتوای خلاقانه است. در دنیای اینترنت ممکن است هزاران نفر همزمان با شما در حال آموزش موضوعی مشابه با شما باشند. راه متمایز شدن از سایرین، استفاده از خلاقیت و ایده‌های نو در تولید محتوا است. وقتی افراد از خلاقیت و ایده های شما استقبال کنند، آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند و هنر و در نتیجه درآمد شما را از طریق همان شبکه‌های اجتماعی گسترش می‌دهند.

کسب درآمد در شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با سایر روش‌های کسب درآمد، تقریبا رایگان است و یا هزینه بسیار کمتری دارد. تنها نکته در مورد این روش که باید به آن توجه داشت، صبر و خلاقیت است. اینکه در شروع راه خود را با بهترین‌های حوزه کاری خود مقایسه کنید ممکن است باعث سرخوردگی و بی انگیزه شدن شما شود. از بهترین‌ها الگو بگیرید، اما تقلید نکنید. و در مسیر خود صبور و با حوصله گام بردارید تا به موفقیت برسید.

 

1 دیدگاه روشن کسب درآمد در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.