تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان در تیررس کلاهبرداران

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

رمز دوم پویا یکی از طرح‌های بانک مرکزی است که از ابتدای زمستان سال ۱۳۹۸ اجرا شده است. بر اساس این طرح، تمام عملیات بانکی که تا قبل از این، از طریق رمز دوم ثابت انجام می‌شد، دیگر با رمز دوم ثابت امکان پذیر نیست و مشتریان بانک‌ها برای استفاده از این خدمات، باید از رمز دوم پویا یا رمز یک‌ بار مصرف استفاده کنند. با اجرای رمز دوم پویا، میزان قابل توجهی از کلاهبرداری‌‌های اینترنتی از این بستر کاهش یافته است.

از طرفی یاسر میرحق جو، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، با اشاره به این موضوع که در حال حاضر کلاهبرداری‌ها برای دستیابی به رمز اول شدت گرفته است، اعلام کرد:
«با توجه به اینکه خیلی از افراد هنوز برای مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان از رمز دوم ثابت استفاده می‌کنند، امکان دستیابی به رمز دوم ثابت برای کلاهبرداران وجود دارد. بنابراین باید آگاهی‌رسانی کامل در این زمینه به مشتریان صورت گیرد. اما به دلیل اینکه امکان استفاده از این رمز در هر روز به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است، بیشتر از این مبلغ نمی‌توانند از حساب خارج کنند. 

بنابراین اگر این افراد با دریافت پیامک‌های مشکوک مواجه شدند، می‌توانند با مراجعه به شعب یا با استفاده از ابزارهای متنوع غیر حضوری که در اختیار دارند، نسبت به غیر فعال کردن رمز دوم ثابت یا تغییر آن اقدام کنند.»

یاسر میرحق جو، در ادامه گفت: «به کاربران توصیه می‌شود از رمز دوم پویا یا رمز یک ‌بار مصرفی که در جریان پرداخت‌های اینترنتی به ‌عنوان رمز مشتری وارد می‌شوند، استفاده کنند. زیرا این رمزها فقط به مدت زمان۶۰  ثانیه اعتبار دارند و پس از آن زمان، فاقد اعتبار می‌شوند و باید رمز جدیدی دریافت شود.
همچنین هر رمز دوم پویایی که برای کاربران پیامک می‌شود، تنها برای یک تراکنش معتبر است و زمانی که یک تراکنش به پایان رسید، اما زمان اعتبار رمز دوم پویا باقی مانده بود، دیگر این رمز برای تراکنش دیگر معتبر نیست و باید یک رمز دوم دیگر دریافت کنید.»
علاوه بر این، به منظور افزایش امنیت تراکنش‌های اینترنتی مبتنی بر رمز دوم پویا، در پیامک‌های رمز دوم پویا، اطلاعاتی نظیر نوع تراکنش، مبلغ تراکنش و دریافت‌ کننده وجه ذکر می‌شود تا مشتری از انجام تراکنش با آن رمز، مبلغ و دریافت‌ کننده وجه مطمئن شود.
منبع: ایسنا

شما تجربه‌ای در زمینه تلاش کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات حساب شما یا برداشت از حسابتان داشته‌اید؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.