آموزش قدم به قدم دریافت کد رهگیری مالیاتی (همراه با عکس)

دریافت کد مالیاتی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همان‌طور که در مقاله اجباری شدن دریافت کد مالیاتی برای تمامی دارندگان درگاه‌های پرداخت اشاره کردیم، از تاریخ ۱ بهمن ۹۹ تمامی متقاضیان دریافت ابزارهای‎ پرداختی ابتدا باید کد رهگیری‎ مالیاتی دریافت ‎کنند و در صورت عدم دریافت کد‎ رهگیری ‎مالیاتی، امکان دریافت درگاه‎ پرداخت‎ اینترنتی و دستگاه‎ کارتخوان برای آن‌ها وجود نخواهد ‎داشت. در ادامه مطلب، آموزش تصویری و قدم به قدم دریافت کد رهگیری مالیاتی را بررسی می‌کنیم.

ثبت‌نام و دریافت کد‎ مالیاتی

پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام در سایت سازمان امور مالیاتی شامل ۴ مرحله است و کد رهگیری مالیاتی به راحتی و با تکمیل پیش ثبت‌نام الکترونیکی یعنی در انتهای مرحله ۱ صادر می‌شود.

این مراحل به شرح زیر هستند:

  1. پیش ثبت‌‌نام الکترونیکی
  2. ثبت‌نام الکترونیکی
  3. راستی‌آزمایی اطلاعات
  4. مرحله نهایی

پس از دریافت کد رهگیری مالیاتی در انتهای مرحله اول با تکمیل سایر مراحل می‌توانید از تمامی خدمات سامانه امور مالیاتی به صورت الکترونیک استفاده کنید.

ورود به سامانه، ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی

برای ثبت‌نام در سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی و یا ویرایش ثبت‌نام‌ یا پیش ثبت نام های قبلی ابتدا وارد سایت “دریافت کد رهگیری مالیاتی” شوید. برای ورود به سامانه، کلمه امنیتی که در تصویر مشاهده می‌کنید را همراه با نوع مودّی (نوع متقاضی دریافت کد رهگیری مالیاتی) و شماره ‎ملی خود وارد کنید.

ثبت نام در سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی

بعد از وارد کردن اطلاعات، بر روی “ورود به ثبت‌نام” کلیک کنید. با ورود به سامانه می‌توانید ثبت‌نام‌های قبلی و تکمیل نشده خود را به صورت زیر مشاهده و برای تکمیل آنها بر روی “ورود به ثبت‌نام” کلیک کنید. برای حذف ثبت‌نام‌های اشتباه بر روی “حذف ثبت‌نام اشتباه” کلیک کنید.

اگر تا به حال کد رهگیری مالیاتی دریافت نکرده باشید پس از ورود به سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی پیام زیر را مشاهده می‌کنید.

دریافت کد رهگیری مالیاتی جدید 

 برای پیش ثبت‌نام جدید بر روی “پیش ثبت‌نام جدید” کلیک کنید.

۱. ورود به سامانه پیش ثبت‌نام الکترونیک

پس از انتخاب “پیش ثبت‌نام جدید” وارد صفحه زیر می‌شوید. در این مرحله باید نوع ثبت‌نام (ثبت‌نام انفرادی(بدون شریک) و مشارکت (حداقل یک شریک))، کد پستی اقامتگاه قانونی، شماره همراه و کلمه امنیتی را وارد کرده و بر روی “پیش ثبت‌نام جدید” کلیک کنید.

پیش ثبت نام الکترونیک دریافت کد رهگیری مالیاتی

پس از وارد کردن اطلاعات در صفحه ورود به سامانه پیش ثبت‌نام الکترونیک کد ۴ رقمی برای تایید شماره تلفن همراه به شماره وارد شده پیامک می‌شود. لازم به ذکر است شماره تلفن همراه وارد شده برای ثبت‌نام حتما باید به نام فرد متقاضی (کد ملی ثبت شده برای دریافت کد رهگیری مالیاتی) باشد.

پس از تایید شماره تلفن همراه وارد صفحه زیر می‌شوید. در این قسمت باید تاریخ تولد و تابعیت مودی دریافت کد رهگیری مالیاتی را وارد و “استعلام اطلاعات و ادامه” را انتخاب کنید.

تکمیل اطلاعات پیش ثبت‌نام

اطلاعات وارد شده در مرحله قبل به صورت آنلاین و سیستمی بررسی شده و در صورت عدم وجود مغایرت در مدت زمان کمی به صفحه زیر منتقل می‌شوید. در قسمت پایین صفحه در بخش “نواقص اطلاعاتی” بر روی نوشته‌های قرمز رنگ کلیک کنید و موارد خواسته شده را تکمیل کنید.

ثبت نام در سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی

تکمیل نواقص اطلاعات برای دریافت کد رهگیری مالیاتی

با کلیک کردن بر روی موارد ناقصی مشخص شده در بالا به ۳ صفحه‌ی زیر هدایت می‌شوید.

در صفحه اطلاعات پیش ثبت‌نام دلیل ثبت‌نام، موارد اجباری و نوع مالکیت را تکمیل کنید. تکمیل کردن این موارد برای ثبت اطلاعات کافی است و تکمیل کردن سایر بخش‌ها لزومی ندارد. پس از تکمیل اطلاعات بر روی “ثبت” کلیک کنید.

در صفحه “تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده” باید مشمول ارزش افزوده بودن یا نبودن فرد مودی را مشخص و بر روی “ثبت” کلیک کنید. برای آگاهی از مشمول ارزش افزونه بودن یا نبودن به “قانون مالیات بر ارزش افزوده” در سایت vat.ir مراجعه کنید.

در صفحه “مشخص نمودن محل اقامتگاه قانونی روی نقشه” محل اقامت خود را بر روی نقشه مشخص و بر روی “ثبت” کلیک کنید. 

ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی

در این مرحله کد رهگیری ۱۰ رقمی نمایش داده شده و به شماره وارد شده نیز پیامک می‌شود.

در صورت صحت اطلاعات وارد شده و راستی‎آزمایی توسط سازمان امور مالیاتی، رمزعبور و نام‌کاربری ورود به پرتال امور مالیاتی به شماره وارد شده در سامانه ثبت نام کد رهگیری مالیاتی پیامک می‌شود. درصورت وجود مغایرت در اطلاعات وارد شده در مرحله پیش ثبت‎نام، مغایرت موجود از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود و باید مجددا مرحله پیش ثبت‎نام با اطلاعات درست انجام شود. لازم به ذکر است مسئولیت حفظ نام‌کاربری و رمزعبور دریافت شده بر عهده مودی است.

۲. ثبت‌نام الکترونیکی

برای ورود به پرتال امور مالیاتی و تکمیل مراحل ثبت‎نام در سامانه با استفاده از نام‌کاربری و رمزعبور پیامک شده به آدرس “ورود به پرتال مالیاتی” وارد شوید.

لازم به ذکر است کد امنیتی به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس نیست اما رمزعبور به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس است.

۳. راستی آزمایی اطلاعات

پس از تکمیل مراحل ثبت‎نام در سامانه، اطلاعات ثبت شده توسط سازمان امورمالیاتی کشور بررسی می‌شود و در صورت وجود مغایرت در اطلاعات ثبت شده پیامکی جهت اصلاح اشکالات و مغایرت اطلاعات برای شما ارسال می‌شود. در صورت تایید و صحت اطلاعات وضعیت پرونده به “ثبت‌نام کامل” تغییر می‌کند.

۴. تایید نهایی

پس از تکمیل اطلاعات پیش ثبت‎نام و ثبت‎نام در سامانه و تایید اطلاعات از سمت سازمان امور مالیاتی و راستی آزمایی اطلاعات وضعیت ثبت‎نام به وضعیت نهایی ۴۵ می‌رسد و می‌توانید از تمامی خدمات سازمان استفاده کنید. (وضعیت نهایی ۴۵ به معنای اتمام فرآیند ثبت‌نام و امکان استفاده از تمامی خدمات مشخص شده در پرتال سازمان امور مالیاتی است)

فراموشی نام کاربری و رمز عبور

برای دریافت مجدد نام‌کاربری و رمزعبور وارد آدرس “دریافت رمز عبور و نام کاربری ورود به سامانه ” شوید و بر روی “فراموشی نام کاربری و یا کلمه عبور” کلیک کنید. برای دریافت مجدد رمزعبور باید کد رهگیری ثبت‎نام و شناسه ملی خودتان یا شریک اصلی خود را وارد کنید.

7 دیدگاه روشن آموزش قدم به قدم دریافت کد رهگیری مالیاتی (همراه با عکس)

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.