اجباری شدن اینماد، نابودی کسب‌وکارهای جدید و حذف شرکت‌های پرداخت‌یار نوپا

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

 از روز چهارشنبه سوم آذر با ارسال پیامی از طرف شاپرک به شرکت‌های پرداخت یار، اعلام شد که اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای پذیرندگان پشتیبانی شده الزامی است. اجباری شدن اینماد با اعتراض بسیاری از فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی همراه بوده است.

شرکت‌های پرداخت یار از جمله ایران درگاه از دریافت ایمیلی مبنی بر اجباری شدن اینماد برای تمامی پذیرندگان آنها خبر دادند و اعلام کردند که بر اساس همین پیامک، مهلت یک روزه‌ای به آن‌ها داده شده است. این موضوع برای بار چندم مطرح شده و به نظر می‌رسد موضع نهایی شاپرک علی رغم مخالفت‌های شدید کارشناسان و فعالان این حوزه با این موضوع، اجباری شدن اینماد است.

اجباری شدن اینماد

عصر دیروز انجمن فین تک ایران با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده بود که: تبدیل ای‌نماد به رگولاتور، سیل مهاجرت را تشدید می‌کند. انجمن فین‌تک با تاکید بر سخنان رهبری مبنی بر «تشویق نخبگان به مهاجرت، خیانت به آینده کشور است»، این نامه را منتشر ساخته بود و یک روز پس از انتشار آن، این ابلاغیه منتشر شده است. شایان ذکر است در تیرماه هم که شاپرک نامه‌ای مبنی بر اجباری شدن اینماد به پرداخت‌یارها ارسال کرده بود، دقیقا دو روز پس از هشدارهای انجمن فین‌تک در مورد اتخاذ این تصمیم این اقدام صورت گرفته بود.

یکی از اصلی‌ترین کارهای شرکت‌های پرداخت‌یار، ارائه درگاه پرداخت به فروشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف است. ابلاغیه فعلی اما منجر به این خواهد شد که هر شخص حقیقی یا حقوقی که می‌خواهد از شرکت‌های پرداخت‌یار درگاه بگیرد، مجبور به گرفتن اینماد شود؛ رویکردی که قطعا می‌تواند یک زلزله بزرگ در بازار تجارت الکترونیکی ایران ایجاد کند.

شرکت ایران درگاه مخالفت صریح خود را با اجرای این قانون اعلام می‌دارد. طبق اعلام انجمن فین تک، کشور ایران میان ۱۹۰ کشور در سهولت مجوز کسب‌وکار رتبه ۱۷۸ را دارد و فعالین این حوزه معتقد هستند که ای‌نماد یکی از دلایل اصلی این رتبه پایین است.
اجباری شدن اینماد باعث بروز اتفاقاتی چون ریزش مشتریان پرداخت یارها و حذف شدن این شرکت‌ها به مرور زمان، پیش آمدن چالش‌های بسیار برای کسب‌و‌کارهای اینستاگرامی، سخت‌تر شدن پیگیری پرداخت‌ها و رفتن به سمت کارت به کارت و همچنین افزایش کلاهبرداری و در نهایت به متوقف شدن توسعه نوآوری منجر خواهد شد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.