تله کلیک چیست و چگونه افراد در آن گرفتار می‌شوند؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تیترهای زرد، عناوین جذاب، تصاویر و محتوایی که احساسات را برانگیخته می‌کنند و هرچیزی که باعث شود شما به صورت احساسی یک مطلب را باز کرده و مطالعه یا مشاهده کنید، تله کلیک است.

قطعا تابحال در گشت‌وگذارهای خود در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف، با لینک‌ها و تیترهایی مواجه شده‌اید که با لحنی جذاب و یا شوکه‌کننده، شما را به کلیک کردن و خواندن و دیدن آن محتوا جذب می‌کنند.

اکثر افراد هرچندباری که در تله این مطالب گرفتار شوند، اگر باز هم به چنین تیترها و مطالبی برخورد کنند، باز هم روی آن‌ها کلیک می‌کنند.

بن اسمیث از بازفید (از مشهورترین وب‌سایت‌های معروف به تله کلیک‌های جذاب) اعتقاد دارد:

تله کلیک هر محتوایی است که ارزش تعریف‌شده در تیتر را به مخاطب ارائه نکند.

سایت‌ها، اینفلوئنسرها، تولیدکنندگان محتوا و هرکسی که در فضای اینترنت مشغول به کار است و قصد کسب درآمد از این راه را دارد، در تلاش برای تولید محتوای جذاب‌تر و جذب مخاطب بیشتر است.

بسیاری، استفاده از تله‌های کلیک، تیترهای زرد، محتوای زرد و فریبنده را برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند که البته موفق هم بوده‌اند.

آیا استفاده از تله کلیک روش مناسبی است؟

استفاده از روش تله کلیک و تیتر زرد، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

تله کلیک به مرور زمان باعث کاهش اعتماد مخاطبان به محتوای آن سایت یا صفحه می‌شود و پس از مدتی دیگر به محتوای مشابه، علاقه نشان نخواهند داد.

البته که صاحبان کسب و کارها و ایده‌پردازان در این زمینه، همیشه راهی برای خلق سوژه‌های جدید و جذب مخاطبان جدید خواهند داشت.

چرا افراد به سمت چنین محتوایی جذب می‌شوند؟
برانگیخته کردن احساسات

” آخرین عکس از یک خواننده مشهور در بیمارستان” ، ” بازیگر مشهور لحظاتی پیش فوت کرد + عکس “. این تیترها، ارائه دهنده محتوایی کاملا زرد و به احتمال بسیار زیاد دروغ هستند. اما همچنان بسیاری از افراد جذب این محتوا می‌شوند.

برانگیحتگی احساسی یا شدت واکنش فیزیکی که به موضوعی خاص نشان می‌دهید، در رفتارهای کلیکی نقشی حیاتی دارد. به‌عنوان مثال، ناراحتی و عصبانیت، هر دو احساسی منفی محسوب می‌شوند، اما عصبانیت قدرت بیشتری دارد. عصبانیت، ما را هیجانی کرده و به انجام واکنش‌های فیزیکی تشویق می‌کند. شاید تاکنون برای شما هم پیش‌آمده باشد که محتوایی عصبانی‌کننده را خوانده‌اید و باز هم به خواندن محتوای مرتبط، ادامه داده‌اید. محققان اعتقاد دارند احساساتی همچون عصبانیت، اضطراب، شوخ‌طبعی، هیجان، تشویق و شگفت‌زدگی، احساساتی هستند که تله‌های کلیکی بر پایه‌ی آن‌ها استوار می‌شوند.

ایجاد حس کنجکاوی

یکی از روش‌های دیگر در نوشتن تیتر زرد و ساختن تله کلیک، ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب و تشویق او به خواندن و مشاهده ادامه مطلب است.

فرض کنید در جایی می‌خوانید: ” آمریکا هواوی را تحریم کرد. چه سرنوشتی در انتظار دارندگان گوشی هواوی خواهد بود؟” این نوشته با بیان یک واقعیت و مخفی نگه داشتن بقیه آن، شما را به مطالعه ادامه مطلب جذب خواهد کرد.

ارائه آمار و ارقام

” با خرید دوره‌های یک مربی، درآمد من ۲۰ برابر افزایش پیدا کرد! “

چنین تیتری به احتمال بسیار زیاد دروغی بیش نیست.

استفاده از اعداد در تیترها و مقاله‌ها باعث می‌شود تا اطلاعات، شهودی فضایی پیدا کنند. مغز ما به چنین نوعی از اطلاعات، علاقه‌ی بیشتری دارد. اعداد همچنین مانع از رشد و شکل‌گیری پارادوکس انتخاب می‌شوند. پارادوکس انتخاب زمانی ایجاد می‌شود که به‌خاطر قرار گرفتن در معرض گزینه‌های متعدد، استرس را تجربه می‌کنیم. تیترها و مقاله‌های شامل عدد و فهرست، با توهمی از قطعیت، پارادکوس انتخاب را کاهش می‌دهند و حتی از بین می‌برند.

چگونه تله کلیک را تشخیص دهیم و اسیر آن نشویم؟
  • قبل از باز کردن چنین محتوایی، کمی فکر کنید و سپس تصمیم به مطالعه یا مشاهده آن بگیرید.
  • محاسبه و اندازه‌گیری کنید. آیا ارقام و اطلاعات ارائه شده در مطلب می‌توانند واقعی باشند؟
  • رفتارهای خود را بررسی و آنالیز کنید. بیشتر به چه مطالب زردی جذب می‌شوید؟ سعی کنید کمتر چنین مطالبی را دنبال کنید و با دیدن آن‌ها سریع مطلب را رد کنید.

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.