چرا همه پیشنهاد‌های تخفیف به فروش منجر نمی‌شوند؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

احتمالا شما هم در هنگام پیاده‌روی در خیابان، با نوشته ” به علت تغییر شغل، تمامی اجناس با تخفیف به فروش می‌رسند.” رو‌به‌رو شده‌اید. چند ماه بعد دوباره از جلوی همان فروشگاه رد می‌شوید و همان نوشته تکراری با همان فروشگاه تکراری روی شیشه است. این فروشگاه عملاً از یک پیشنهاد کاذب و بی هدف و همینطور تکراری برای جذب مشتری استفاده می‌کند و مشخصاً نتیجه‌ای هم از آن نخواهد گرفت. پس همه پیشنهاد‌های تخفیف قرار نیست به فروش منجر شوند. در این مقاله از ایران درگاه به معرفی چند ایده تخفیف با شما همراه می‌شویم.

تخفیف‌گذاری درست چند بخش دارد؟

قرار نیست همه افراد با دیدن عبارت ” تخفیف ویژه” به خریدن از شما تحریک شوند. باید بدانید که یک پیشنهاد تخفیف را باید چه زمانی و به چه کسی ارائه دهید.

هدف شما از تخفیف چیست؟

اگر هدف شما از گذاشتن یک تخفیف روی محصولات، صرفا افزایش فروش است احتمالا به نتیجه دلخواه خود نرسید. باید برای خود دقیق مشخص کنید هدف از فروش خالی کردن انبار از محصولات قدیمی است یا جذب مشتری جدید؟ حفظ مشتریان فعلی اولویت است یا معرفی یک محصول جدید؟ اگر صرفا می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید باید به صورت شفاف برای خود مشخص کنید که چه مقدار قصد افزایش فروش دارید. به طور مثال در تخفیف پاییزه امسال باید ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش فروش داشته باشیم.

مشتریان را برای تخفیف دسته‌بندی کنید

حتما می‌دانید تخفیفی که برای مشتری قدیمی خود در نظر می‌گیرید باید با تخفیفی که برای مشتریان جدید است متفاوت باشد. همیشه سعی کنید به مشتریان وفادار خود توجه ویژه داشته باشید. باید یک ایده تخفیف و پیشنهاد خاص به مشتریان قدیمی خود در ذهن خود داشته باشید تا متوجه شوند حواستان به آن‌ها هست.

سایر محصولات را از طریق تخفیف محصولات پرفروش معرفی کنید

معمولا اکثر فروشگاه‌ها تعدادی محصول محبوب و پرفروش دارند که ممکن است حتی فروشگاه را به خاطر این محصولات بشناسند. یک ایده تخفیف می‌تواند این باشد که در کنار فروش محصولات اصلی و شناخته شده، سایر محصولات که فروش کمتری دارند را به مشتری بشناسانید و فروش‌ آن‌ها را افزایش دهید.

تخفیف خود را به شکلی زیبا و در زمان مناسب ارائه دهید

ممکن است تمامی مراحل هدف‌گذاری تخفیف، دسته‌بندی مشتریان و معرفی سایر محصولات را در تخفیف خود در نظر گرفته باشید اما شکل و زمان ارائه تخفیف نیز بسیار مهم است. تخفیف ویژه فروش لوازم‌التحریر در زمستان ممکن است به شکل عالی ارائه شود اما آیا این زمان مناسبی برای فروش این نوع محصولات است؟

حتی اگر یک ایده تخفیف عالی در ذهن دارید، حتما بررسی کنید که آن را به چه شکل و در چه زمانی ارائه دهید. در ضمن این پایان کار نیست. حتما مقاله مشتری وارد سایت من می‌شود اما خرید نمی‌کند را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که مشتریان از شما خرید خواهند کرد.

زیرساخت‌های خود را قبل از شروع تخفیف بررسی کنید

اگر ایده تخفیف شما موفق شود و به خوبی عمل کند، ترافیک زیادی به سمت وب‌سایت شما سرازیر می‌شود. در صورتیکه سایت شما نتواند این حجم از ترافیک را تحمل کند به احتمال زیاد ممکن است سایت از دسترس خارج شود و حالا شما می‌مانید و کلی مشتری عصبانی!

پس قبل از اجرایی کردن این ایده‌ها و کمپین‌ها، حتما تمامی زیرساخت‌های خود اعم از سایت، پشتیبانی، موجودی انبار و … را چک کنید.

در ضمن اطمینان از کامل و درست انجام شدن فرایند پرداخت وجه، بخش بسیار مهم کسب‌وکار شماست. بر اساس تحقیقات، ۲۵.۶٪ از مشتریان در صورت مشاهده پیغام ” تراکنش ناموفق” در هنگام خرید، از ادامه خرید منصرف شده و سایت را ترک می‌کنند.

ایران درگاه با اتصال همزمان به درگاه چند بانک مختلف و مجهز بودن به قابلیت سوییچینگ هوشمند، در هنگام خرید به سریع‌ترین درگاه بانکی متصل شده و این اطمینان را به شما می‌دهد که خرید‌ها با بالاترین درصد موفقیت انجام شوند.

۱۰ ایده تخفیف برای افزایش فروش

همانطور که در مقاله ترفند‌های بازاریابی برای جذب مشتری هم اشاره کردیم، راه‌های مختلفی برای بازاریابی محصولات و معرفی آن‌ها به مشتری وجود دارد. حال پس از اینکه محصول را به مشتری معرفی کردیم، می‌توانیم با یک پیشنهاد تخفیف عالی، او را وادار به خرید کنیم.

۱. بازدیدکنندگانی که برای اولین بار وارد سایت می‌شوند را هدف قرار دهید

ارائه پیشنهاد خرید به کسی که برای اولین بار وارد سایت شما می‌شود شاید ایده زیاد جالبی نباشد. چرا که این فرد ممکن است هنوز آمادگی خرید و یا آشنایی کامل با شما و محصولات شما نداشته باشد.

یکی از بهترین‌ راه‌ها، گرفتن ایمیل این بازدیدکنندگان برای ارائه پیشنهاد‌های بعدی است. می‌توانید از طریق pop up notification و در ازای یک تخفیف در خرید بعدی، ایمیل بازدیدکنندگان خود را دریافت کنید و بانکی از ایمیل‌ها برای استفاده در ایمیل مارکتینگ خود تهیه کنید.

مراقب باشید این پیشنهاد را چندین بار به یک نفر ندهید! سعی کنید با استفاده از کوکی‌های مرورگر خود، مطمئن شوید که این پیغام فقط برای بازدیدکنندگان جدید نمایش داده می‌شود. 

۲. پیشنهاد تخفیف خود را شخصی‌سازی کنید

اگر از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنید، سعی کنید در متن ایمیل به نام شخص اشاره کنید. مثلا بنویسید:‌ ” آرش عزیز! فرصت استفاده از تخفیف ویژه خرید شب یلدا رو از دست نده! “

اگر مشتری احساس کند که شما مستقیما او را مخاطب قرار می‌دهید رغبت بیشتری به خرید از شما نشان می‌دهد.

۳. برای مشتریان وفادار امتیاز ویژه قائل شوید

یکی از بهترین بازاریابی‌ها، حفظ و راضی نگه داشتن مشتریان فعلی است. این مشتریان می‌توانند بهترین منبع برای تبلیغات دهان به دهان شما هستند و در صورت رضایت، به رایگان برای شما تبلیغ می‌کنند.
یک نمونه رایج این بازاریابی، ارائه کد‌های تخفیف برای خرید بعدی است. بسیاری از مشتریان با پیشنهاد ارسال رایگان محصولات نیز بسیار خوشحال می‌شوند.

۴.تخفیف مناسبتی را فراموش نکنید!

ایده تخفیف مناسبتی همیشه جذاب و البته موثر است. سعی کنید برای کسب‌وکار خود یک تقویم تولید محتوا و برنامه‌ریزی داشته باشید. ” تخفیف ویژه شروع مهرماه”، ” تخفیف سال نو”. این تیترها را بارها دیده‌ایم و حتی تحریک به خرید شده‌ایم. سعی کنید از مناسبت‌های مختلف برای ارائه محصولات خود به بهترین شکل استفاده کنید.

۵. محصولات جدید را با تخفیف عرضه کنید

شرکت‌های بزرگ معمولا از تکنیک‌های مختلفی برای فروش محصولات تازه خود استفاده می‌کنند. پیش فروش، فروش با تخفیف و تخفیف ویژه برای ۵۰ خریدار اول، از تیترهای جذاب این روش هستند. قبل از ارائه محصول، با استفاده از روش‌های مختلفی مثل ارسال ایمیل، پیامک و… با مخاطبان سایت ارتباط برقرار کرده و به آنها در مورد پیش فروش محصول جدید، با تخفیف خبر دهید.
سعی کنید برای ارائه تخفیف روی محصولات جدید خود از یک عدد منطقی استفاده کنید. تخفیف‌ با درصد زیاد ممکن است باعث القای این حس به مشتری شود که شما یک محصول ضعیف و بی‌کیفیت را تولید کرده‌اید. 

pre order

۶. تخفیف بیشتر در ازای خرید بیشتر

حتما در هنگام خرید اینترنتی مشاهده کرده‌اید که پس از افزودن چند مورد به سبد خرید، محصولات مشابه نیز به شما پیشنهاد می‌شود. استفاده از این روش در بعضی موارد منجر به خرید بیشتر توسط مشتری می‌شود.

یک راه دیگر می‌تواند ارائه تخفیف به صورت زیر باشد:
۲۰ هزار تومان تخفیف برای خرید‌های بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان

۵۰ هزار تومان تخفیف برای خریدهای بیشتر از ۳۵۰ هزار تومان

۷. ” بازاریابی سبدهای خرید رها شده” را فراموش نکنید

آیا می‌دانید تا ۶۰ درصد مشتریان از خرید خود منصرف می‌شوند و آن را نیمه کاره رها می‌کنند؟ این اتفاق به علت هزینه زیاد حمل و نقل، مالیات یا سایر دلایل است. اما جالب است بدانید تا ۳۰ درصد افراد حاضرند در ازای خرید یک محصول بیشتر، هزینه ارسال را نپردازند.

در این موارد می‌توانید خرید‌های نیمه کاره را پیدا کنید و با ارسال یک ایمیل شخصی‌سازی‌شده به مشتری، به او پیشنهاد ارسال رایگان یا درصدی تخفیف بیشتر بدهید.

۸. بازاریابی از طریق همکاری در فروش

همانطور که پیش‌تر گفته شد، بازاریابی دهان به دهان یکی از بهترین و مورد اعتمادترین روش‌های بازاریابی است. برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر و نیز دعوت سایر افراد به فروشگاه شما، می‌توانید در ازای هر معرفی به هر دو نفر تخفیف ویژه ارائه دهید.

ایران درگاه برای کاربران خود امکان کسب درآمد از طریق همکاری در فروش را فراهم کرده است که با معرفی هر کاربر جدید به ایران درگاه، می‌توانید ماهیانه ۳۰٪ از مبلغ کارمزد تراکنش‌های این کاربر را به عنوان هدیه دریافت کنید. برای استفاده از این قابلیت کافیست در ایران درگاه ثبت نام کرده و از پنل کاربری خود، گزینه کسب درآمد را انتخاب کنید.

۹. تخفیف روی پکیج محصولات ارائه کنید

می‌توانید چند محصول پرفروش را با یک محصول کمتر دیده شده و کم فروش در یک پکیج قرار دهید و با یک تخفیف خوب عرضه کنید. البته سعی کنید در چینش پکیج دقت کنید چرا که قطعا یک لباس زمستانی در کنار تیشرت کودکانه تابستانی ترکیب جذابی نیست!

۱۰. از تکنیک ” توهم کمیابی” برای فروش محصولات استفاده کنید

اگر مردم فکر کنند در حال از دست دادن چیزی هستند یا محصولی کمیاب است تمایل بیشتری به خرید آن نشان می‌دهند. اکثر شرکت‌های بزرگ برای فروش محصولات خود از این روش استفاده می‌کنند.
” فقط ۵ عدد در انبار باقیست”
”  ۱۰ کد تخفیف ۲۰ درصدی”
”  ۲۰ ساعت تا پایان تخفیف ۵۰ درصدی”

این تیترها نمونه‌ای از این روش بازاریابی هستند. سعی کنید این روش را هوشمندانه و به موقع استفاده کنید.

کلام آخر

هدفمند بودن و ارزشمند بودن تخفیف در ذهن مخاطب بسیار مهم است. باید به مشتری این حس را القا کنید که در ازای پیشنهاد تخفیف شما هم پول خوبی را ذخیره می‌کند و هم ارزش زیادی را به دست می‌آورد.

گاهی اوقات استفاده از درصد تخفیف به جای مبلغ آن موثرتر است. مثلاً برای خرید یک کالای ۶۰ هزار تومانی، بهتر است ۱۰ درصد تخفیف را بیان کنید.

اما در هنگام ارائه تخفیف روی یک کالای ۳۰۰ هزار تومانی، استفاده از عبارت ۴۰ هزار تومان تخفیف در ذهن مخاطب اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.