آموزش دریافت اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

با تصویب قانون اجباری شدن دریافت اینماد برای کسب‌وکارهای متقاضی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیکی دیگر تنها وسیله‌ای برای جلب اعتماد مشتری نیست بلکه برای اینکه بتوانید یک کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید و در سایت خود درگاه پرداخت داشته باشید، حتما باید نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت کنید. با ایران درگاه همراه باشید تا آموزش دریافت اینماد ( نماد اعتماد الکترونیکی ) را در کنار هم مرور کنیم.

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

E-Namad یا نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران (صمت))، به فروشگاه‌های اینترنتی اعطا می‌شود.

دادن اینماد به کسب‌وکارهای اینترنتی، برای ایجاد اعتماد در کاربران هنگام مراجعه به سایت و همینطور، برخورد کردن با فروشگاه‌های متخلف است.

این فروشگاه‌ها تمامی سایت‌هایی هستند که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند و به فروش کالا یا خدمات مشغولند.

اینماد به مدت ۲ سال پس از دریافت اعتبار دارد و پس از این مدت، نشان آن در سایت به صورت منقضی شده در‌می‌آید.

کاربران هر سایت می‌توانند با کلیک بر روی نماد اعتماد آن، به مشخصات سایت از جمله آدرس سایت، آدرس شرکت، شماره تماس، ایمیل، شکایت‌ها، پاسخگویی به شکایات و تاریخ اعتبار ای نماد دست پیدا کنند.

نکته مهم: حتما توجه داشته باشید که با کلیک روی نشان ای‌نماد در سایت‌ها، باید یک پنجره برای شما باز شود و اطلاعاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم در آن به نمایش دربیاید. برخی سایت‌های کلاهبردار، به‌جای دریافت ای‌نماد، عکس آن را در سایتشان بارگذاری می‌کنند که با کلیک روی آن اتفاق خاصی نمی‌افتد.

چند نوع نماد اعتماد داریم؟

اعتبار سایت‌ها از نظر امنیت و کیفیت بهتر، با ستاره نمایش داده می‌شود. انواع نمادهای اعتماد الکترونیکی به شرح زیر است:

  • نماد موقت: این نماد به سایت‌های فروشگاهی که حداقل معیارهای لازم را رعایت کرده باشند داده می‌شود. تا زمانی که ای‌نماد اصلی شما تایید شوید، می‌توانید از ای‌نماد موقت استفاده کنید.
  • نماد دائم یک ستاره: پس از دریافت اینماد موقت، سایت شما جهت دریافت نماد دائم، مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای دریافت این نماد باید یک سری مراحل را انجام دهید که در همین مقاله راجع‌به آن خواهید خواند.
  • نماد دائم دو ستاره: مراحل دریافت این نماد، مشابه نماد دائم یک ستاره است؛ فقط تفاوت آن با قبلی، در دریافت و نصب گواهی SSL است. در واقع شما باید گواهی SSL را روی سایت‌تان نصب کنید تا نماد دو ستاره به شما داده شود (مقاله «آموزش فعال سازی رایگان SSL در سی پنل و دایرکت ادمین
    » را برای آگاهی بیشتر مطالعه کنید).

شرایط اعطای اینماد چیست؟

  • خرید و فروش کالا یا خدمات در سایت: این نماد فقط به سایت‌هایی که خدمات و محصولات خود را می‌فروشند، تعلق می‌گیرد.
  • درج مشخصات و قیمت خدمات در سایت و نیز ارائه اطلاعات مربوط به خرید در قالب پیش فاکتور
  • در صورت درخواست به صورت شخص حقیقی، امتیاز دامنه باید به نام فرد درخواست‌دهنده باشد. اگر متقاضی حقوقی باشد، بایستی امتیاز دامنه به نام شرکت و یا یکی از اعضای رده بالای هیئت مدیره باشد. برای بررسی اینکه دامنه به نام چه شخصی است می‌توان از سایت Whois که اطلاعات تمامی دامنه‌ها در آن ثبت می شود استفاده کرد.
  • تایید صلاحیت: برای دریافت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی باید از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا صلاحیت فردی شما تایید شود. در صورتی که پاسخ تایید صلاحیت منفی باشد، امکان ادامه مراحل دریافت ای نماد وجود نخواهد داشت. برای اعتراض به این مشکل فقط می‌توان از طریق پنل کاربری خود اقدام و درخواست فرجام‌خواهی ثبت کنید. در این مرحله برای درخواست فرجام‌خواهی باید نسبت به تشکیل پرونده در دادگاه اقدام و درخواست فرجام‌خواهی را به همراه مدارک مربوط به ایمیل amaken@enamad.ir ارسال کنید.
  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن

برای متقاضیان مذکر داشتن کارت پایان خدمت، معافیت از خدمت سربازی یا گواهی اشتغال به تحصیل مورد نیاز است. در صورتی که سن متقاضی کمتر از ۱۸ سال باشد، فرد متقاضی باید حکم رشد از دادگاه را ارائه بدهد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

برای متقاضیان حقیقی (اشخاص)

  • تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)
  • تعهدنامه شخص حقیقی (این تعهدنامه به منظور تایید و پذیرفتن قوانین جاری کشور در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌ها است. این فرم از طریق پست به دست متقاضی می‌رسد که باید آن را در دفاتر اسناد رسمی امضا کند).

متقاضیان حقوقی (تجاری/غیر تجاری)

  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اصل اساسنامه
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
  • تصویر پروانه/مجوز فعالیت
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)

متقاضیان دولتی

  • تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب‌سایت به دستگاه دولتی مزبور

مراحل ثبت‌نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

پس از آماده‌کردن مراحل و مقدمات ذکر شده در بالا، به سایت اینماد به آدرس https://reg.enamad.ir/Panel وارد شوید.

بعد از ورود، گزینه ثبت نام و ورود به پنل کاربری را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه، وارد پنجره‌ای می‌شوید که باید اطلاعات حساب کاربری خود را وارد کنید. اما اگر هنوز حساب کاربری ندارید، روی قسمت ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.

با کلیک روی این بخش، وارد پنل ساخت اکانت کاربری به شکل زیر می‌شوید.

ثبت نام اینماد
مطابق با نوع انتخاب خود، اطلاعات خواسته شده را وارد کرده، تیک دو گزینه آخر را بزنید و سپس گزینه تایید را انتخاب کنید.
در ادامه باید احراز هویت شخص حقیقی از طریق شماره تلفن همراه را انجام دهید. شماره تلفن همراه حتما باید به نام شخصی باشد که کد ملی او در سامانه وارد می‌شود.
ثبت نام و دریافت اینماد

تایید اطلاعات هویتی

ثبت‌نام اولیه که تمام شد، وارد پنل کاربری خود شوید و از منوی سمت راست روی تکمیل اطلاعات کلیک کرده و از زیر منوی آن گزینه تکمیل فرم اطلاعات را انتخاب کنید.

آموزش دریافت اینماد

با ورود به این صفحه، مشخصات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات دقیق تماس فردی را به طور کامل وارد کنید. در صورتی که تمام فیلدها را به درستی وارد کرده باشید، روی کلید ذخیره در پایین صفحه کلیک کنید.

آموزش دریافت اینماد

کلیک روی این گزینه پیامی با عنوان ثبت اطلاعات با موفقیت انجام شد را به شما نمایش می‌دهد. با مشاهده این پیام روی کلید تایید کلیک کنید.

پس از انجام این مرحله، مجددا از صفحه اصلی و منوی تکمیل اطلاعات، گزینه بارگزاری مدارک را انتخاب کنید.

آموزش دریافت اینماد

در این بخش باید تصویر اسکن شده مدارک مورد نیاز را طبق دستورالعمل بارگذاری کنید. گفتنی‌است از بین مدارک خواسته شده، فقط تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه اجباری است و مابقی مدارک اختیاری هستند.

در صورتیکه مدارک خواسته شده با موفقیت بارگذاری و تایید شوند، پیام ثبت اطلاعات با موفقیت انجام شد به نمایش در خواهد آمد.  حال به صفحه اصلی برگردید و وارد مرحله احراز هویت شوید .

در این مرحله، به منظور تایید شدن شماره تماس ثابت و همراه، طبق دستوری که ارائه شده عمل کنید تا موفق به تایید احراز هویت شوید .

برای شماره همراه خود پس از اینکه پیامک فوق را ارسال کردید، حداکثر به مدت ده دقیقه منتظر بمانید و سپس روی گزینه خروج از سامانه کلیک کرده و مجددا با وارد کردن نام کاربر و رمز عبور خود وارد سامانه ای نماد شوید .

در صورت تایید شماره تماس خود، پیام صحت تلفن همراه شما تایید شده است را مشاهده خواهید کرد.

برای خط تلفن ثابت نیز طبق دستور، عمل کنید و تا پیامی مثل پیام فوق را مشاهده کنید.

افزودن کسب و کار

در این مرحله مطابق تصویر از منوی کسب‌وکار، گزینه افزودن دامنه را انتخاب کنید.

آموزش دریافت اینماد

تمام اطلاعات خواسته شده را در این پنجره مطابق با آنچه در توضیحات آن آمده است، تکمیل کنید.

توجه کنید در این فرم، نوع فعالیت خود را غیرصنفی انتخاب کنید. در نهایت اگر از سوی کارشناس تایید نشد، می‌توان نوع آنرا به صنفی تغییر داد. امکان تغییر نوع فعالیت پس از ذخیره‌سازی فرم وجود دارد، پس نگران نباشید .

از آن‌جا که بسیاری از کسب وکارها دارای ملک تجاری نیستند، در قسمت  آدرس دامنه کسب و کار، آدرس مکانی را بنویسید که بتوان به صاحب کسب و کار دسترسی داشت. ضمنا برای درج شماره تلفن، پیش شماره شهر را بدون فاصله تایپ کنید. مکان کسب و کار را هم می‌توانید از روی نقشه به صورت دقیق انتخاب کنید.

آموزش دریافت اینماد

در نهایت دکمه نارنجی رنگ (دریافت کد رهگیری آدرس پستی) را انتخاب کنید تا وارد سایت پست شده و هزینه ارسال محموله را پرداخت کنید. (بعد از این کار، یک بسته پستی به آدرسی که وارد کرده‌اید ارسال و صرفا تحویل خودتان یا یکی از بستگان درجه یک‌تان خواهد شد که طبق دستورات نوشته شده در بسته باید برای احراز هویت و محل اقدام کنید.)

در انتهای روی دکمه ذخیره کلیک کنید.

تاییدیه فنی

پس از انجام کامل مراحل قبل، از منوی کسب و کار گزینه مدیریت کسب و کار را انتخاب کنید. در این بخش قرار است شما ثابت کنید مدیر سایتی هستید که برای آن درخواست دریافت اینماد ثبت شده.

برای این کار سه راه پیش پای شما برای احراز هویت قرار دارد که تنها می‌توانید یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید. هرکدام از این راه‌ها شامل توضیحات کاملی است که طبق همان عمل کنید و در نهایت این مرحله را به پایان برسانید.

  • ارسال کد به ایمیل دامنه: ایمیلی حاوی یک کد به ایمیل دامنه ارسال می‌شود و شما باید کد را در باکس وارد کنید.
  • بارگذاری فایل در سرور: در این روش باید فایل مشخصی را در مسیر روت (Root) سایت آپلود کنید.
  • افزودن متاتگ در صفحه اصلی: در این روش هم باید یک متاتگ را در HTML سایت وارد کنید.

تعیین حوزه خدمت

بعد از تکمیل تاییدیه فنی باید نوع خدمتی که در وب‌سایت خود ارائه می دهید را مشخص کنید. روی بخش نارنجی که با عنوان لیست خدمات و مجوزها مشخص شده کلیک کنید.

با کلیک روی این بخش صفحه‌ای باز می‌شود که شامل چهار بخش است. تمام این بخش‌ها را باید پر کنید.

بعد از اینکه فیلدها را پر کردید، روی ذخیره در پایین همین پنجره کلیک کنید.

البته این نکته را توجه داشته باشید که اگر خدمت انتخاب شده نیاز به ارائه مجوز از مرجع ذیصلاح داشته باشد، باید مدارک اسکن شده را بارگذاری کنید.

مرحله بعدی پر کردن یک فرم نظرسنجی است. پر کردن این فرم اختیاری است و تاثیری در روند دریافت اینماد شما نخواهد داشت.

احراز هویت کسب‌ و کار

در این مرحله شما باید ایمیل، تلفن و آدرس کسب و کارتان را تایید کنید که کار سختی نیست و تنها نیاز به تایید دارد. اما اگر اطلاعات شما نیاز به تغییر داشت می‌توانید با استفاده از کلید ویرایش این کار را انجام دهید.

بررسی کارشناس

چنانچه تا اینجا مراحل به صورت کامل و با اطلاعاتی درست طی شده باشد، باید به بخش پنل کاربری خود بروید و از قسمت کسب‌ و کار، گزینه”وضعیت چک لیست کسب و کار” را انتخاب کنید. باید نکات مربوط را به خوبی رعایت کرده باشید و سپس گزینه “ارسال جهت بررسی توسط کارشناس” را انتخاب کنید.

پیش از آنکه پرونده خود را برای کارشناسان نماد اعتماد الکترونیکی ارسال کنید، حتما به بررسی هرچیزی که در لیست زیر آمده بپردازید و مطمئن شوید که آن را رعایت کرده‌اید. هرگونه مغایرت با چک لیست باعث به تعویق افتادن فرایند دریافت اینماد شما خواهد شد. 

آموزش دریافت اینماد

پس از انجام این مرحله، از ۳ روز تا یک هفته طول می کشد تا پاسخ کارشناسان مجموعه، به شما ارسال شود. این پیام در بخش بالای داشبورد پنل به شما نشان داده خواهد شد.

در صورت تأیید کارشناس، باید به سراغ متن تعهد نامه از طریق گزینه “مدیریت کسب و کار” بروید. روی گزینه تعهدنامه کلیک کنید، مفاد آن را مطالعه و در نهایت آن را تأیید کنید. بعد از این نوبت به پرداخت هزینه دریافت اینماد می‌رسد.

پس از پرداخت هزینه، اینماد شما آماده است.

ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیک

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، نماد اعتماد دارای سه حالت بی ستاره، یک ستاره و دو ستاره است. برای افزایش تعداد ستاره‌های خود می‌توانید از گزینه مدیریت کسب و کار وارد صفحه بالا شده و “فعال شدن نماد یک ستاره” را انتخاب کنید. بعد از حدود یک تا سه روز نماد یک ستاره شما فعال می‌شود.

آموزش دریافت اینماد

در صورتی که ssl سایتتان فعال است می‌توانید در همین صفحه و به همین صورت، برای دریافت اینماد دوستاره هم اقدام کنید.

ممکن است گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی کمی زمان‌بر باشد و به نظر پیچیده بیاید. نگران نباشید. تمام مراحل را یک به یک از ثبت‌نام، تکمیل فرم‌ها، بارگذاری اطلاعات گرفته تا تایید کارشناس و تایید نهایی انجام دهید و مطمئن باشید به مشکلی برنخواهید خورد.

ما سعی کردیم در این مطلب همه چیز را جز به جز توضیح دهیم، اما اگر سوالی در این زمینه داشتید حتما در قسمت کامنت‌ها بپرسید تا بتوانیم به شما کمک کنیم.

پس از دریافت اینماد

پس از گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی می‌توانید برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی اقدام کنید. ایران درگاه در دریافت کد رهگیری مالیاتی، دریافت اینماد و همینطور دریافت درگاه پرداخت کنار شماست تا بتوانید کسب‌وکار اینترنتی خود را هرچه سریعتر و به صورت حرفه‌ای راه‌اندازی کنید.

برای شروع مراحل دریافت درگاه پرداخت، حتما مقاله آموزش ویدیویی قدم به قدم ساخت درگاه پرداخت و لینک پرداخت را مطالعه کنید. ما سعی کردیم در یک ویدیوی کوتاه و مفید، تمامی مراحل دریافت درگاه پرداخت را برای شما توضیح دهیم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.