فقط ۳ ثانیه برای جلب توجه مخاطب فرصت دارید!

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

امروزه صبر و حوصله مخاطبان بسیار کمتر شده است. تا چند وقت پیش گفته می‌شد که برای جلب توجه مخاطب خود ۱۰ ثانیه فرصت دارید اما در حال حاضر عقیده بسیاری از تولید کنندگان محتوا و متخصصان دیجیتال مارکتینگ بر این است که این زمان فقط ۳ ثانیه است! با ایران درگاه همراه باشید تا بررسی کنیم چگونه از این فرصت برای جلب توجه مخاطب خود استفاده کنید.

ارائه ارزش مفهومی است که نشان دهنده ارزش یا خدمتی است که شما به مشتری پیشنهاد می‌کنید. به زبان ساده‌تر، دلیلی است که چرا مشتری باید به محتوای شما توجه کند و به خرید از شما ترغیب شود.

در مورد محتوای ویدیویی شما فقط ۳ ثانیه فرصت دارید تا نظر مشتری را به خود جلب کنید. برای درک میزان اهمیت این جمله، به این آمار از فیس‌بوک دقت کنید:

۶۵ درصد از کسانی که از ۳ ثانیه اول ویدیوی شما خوششان بیاید، ۱۰ ثانیه بعدی آن را نیز مشاهده خواهند کرد.

۴۵ درصد از بقیه افراد، در صورت رضایت از ۱۳ ثانیه اول به مشاهده ۲۰ ثانیه بیشتر خواهند پرداخت. این سیر صعودی می‌تواند به شما در درک الگوی ذهنی مشتریان کمک کند.

بمباران روزانه با هزاران ویدیو و عکس و خبرهای مختلف و نیز دسترسی به منابع مختلف و متنوع، رقابت برای جلب توجه مشتریان را بسیار سخت و تنگاتنگ کرده است. اگر نتوانید در ۳ ثانیه اول یک ویدیو حس کنجکاوی بیننده را تحریک کنید، به سادگی نادیده گرفته می‌شوید و مشتری به سراغ پست بعدی خواهد رفت. همیشه ویدیوی جذاب‌تری هست که بیننده جذب آن شود.

این پدیده بین کاربران موبایل بسیار رایج‌تر است. بر اساس آمار دیگری از فیس‌بوک، کاربران موبایل فقط ۱.۵ ثانیه در هنگام مشاهده یک ویدیو زمان لازم دارند تا تصمیم به مشاهده ادامه آن را رد کردن آن بگیرند.

چگونه چند ثانیه اول ویدیو را جذاب تولید کنیم؟

۱. قبل از ساخت:‌ بخش برنامه ریزی

قبل از شروع فیلم برداری و ضبط ویدیو، باید برنامه کاملی از آنچه که قرار است جلوی دوربین اتفاق بیوفتد و شما ضبط کنید در ذهن و حتی روی کاغذ داشته باشید.

۲. هدف ویدیو را در سریعترین حالت ممکن بیان کنید

در سه ثانیه ابتدایی ویدیو، به طور قطعی توجه کامل مخاطب در اختیار شماست. باید تلاش کنید در این چند ثانیه بتوانید هدف خود از ویدیو و محتوایی که مخاطب قرار است مشاهده کند را بیان کنید. برای این کار می‌توان از راه‌های مختلفی مثل یک سوال، یک آمار، یک افکت گرافیکی و یا نوشته روی تصویر استفاده کرد.

در یک تبلیغ موفق یکی از شرکت‌های ارائه خدمات طراحی سایت،بازیگر ویدیو را اینگونه آغاز می‌کند:‌ ” میخوای سایت بسازی، بذار بهت یاد بدم چطوری.” این جمله علاوه بر کوتاه بودن، هدف ویدیو را در سریع‌ترین حالت ممکن منتقل می‌کند.

۳. لحن ویدیو را مشخص کنید

وقتی یک نفر ویدیوی شما را مشاهده می‌کند، بر اساس چیزی که در ابتدای ویدیو بیان می‌کنید انتظاراتی در ذهن او شکل می‌گیرد. برآورده کردن این انتظارات تا پایان ویدیو، بر عهده شماست. اینکه این انتظارات برآورده شوند یا نه، تا حدود زیادی به لحن شما در ویدیو بستگی دارد. لحن و استایل ویدیو بر اساس فاکتورهای مختلفی تعریف می‌شوند.

  • استایل بصری: چه از انیمیشن استفاده کنید و چه یک شخص واقعی در ویدیو باشد، باید المان‌ها و لحن و زبان خاص برند شما در ویدیو رعایت شود.
  • لحن صدا و کلمات:‌ نوع بیان و حتی نوع گفتار گوینده یا بازیگر شما بر تاثیری که روی بیننده می‌گذارند موثر است. می‌توانید از بیان خودمانی و روزمره و یا گفتار رسمی استفاده کنید. این بستگی به شما و تصمیم شما و نیز نوع کسب‌وکار شما دارد. استفاده از لحن خودمانی و روزمره برای یک وکیل شاید زیاد ایده جالبی نباشد!
  • موسیقی: نوع موسیقی که در پس‌زمینه ویدیو استفاده می‌شود مشخص می‌کند که آیا مخاطب با یک ویدیوی طنز رو‌به‌روست یا یک ویدیو جدی.

۴. شروع طوفانی داشته باشید!

شروع ویدیو اهمیت فوق‌العاده مهمی در جلب توجه بیننده دارد. اما متاسفانه هیچ فرمول جادویی برای جذاب کردن شروع ویدیو وجود ندارد. شما باید خلاقیت خود را به کار گیرید تا بتوانید سخت‌ترین قسمت کار خود را با موفقیت انجام دهید. استفاده از یک موسیقی متن جذاب و هیجان انگیز می‌تواند کمک زیادی به کنجکاو کردن مخاطب کند.

شروع خلاقانه ویدیو

۵. سعی کنید کمی مخاطب را احساسی کنید

افراد زیادی تصمیمات خود را بیشتر بر اساس احساس می‌گیرند تا بر اساس عقل. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در حال استفاده از این ویژگی انسان هستند تا همواره محتوای درگیر کننده احساسات تولید کنند. نکته مهم در این زمینه این است که در استفاده از احساسات زیاده‌روی نکنید. مردم به سرعت سو استفاده از احساسات برای جلب مخاطب را تشخیص می‌دهند و از مشاهده ادامه‌ی ویدیو خودداری می‌کنند.

۶. جلوی دوربین حرکت کنید!

این قسمت بستگی زیادی به محتوای ویدیوی شما دارد. ممکن است شما قصد تولید یک ویدیوی آرام برای تبلیغ محصولات خواب یا یک کافه با محیط آرام را داشته باشید. اما یک قانون کلی در این زمینه می‌گوید:

چشم انسان به طور اختصاصی برای دنبال کردن اشیای متحرک بهینه شده است.

اشیا و یا افراد ثابت در تصویر هم کاربرد خود را دارند اما تصاویر متحرک توجه بیشتری جلب می‌کنند.

۷. غیرقابل پیش بینی باشید

اگر داستانی قابل پیش‌بینی را تعریف می‌کنید، درحال جنگ در نبردی هستید که قطعا در آن بازنده خواهید بود. ایده گرفتن از سایر ویدیوهای موفق هیچ اشکالی ندارد اما اگر قدم به قدم ایده‌های موفق را تکرار کنید، در بهترین حالت یک کپی دست چندم از یک ایده موفق خواهید بود.

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.