برای پرداخت در اینستاگرام از کارت به کارت استفاده کنیم یا فرم پرداخت؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

این روزها بسیاری از مردم، از اینستاگرام و تلگرام و یا سایر شبکه‌های اجتماعی به عنوان فروشگاه خود استفاده می‌کنند و به کسب‌وکار‌ آنلاین رو آورده‌اند. یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای کسب‌وکارها، خرید و فروش کالا در اینستاگرام است که معمولا از طریق پرداخت در اینستاگرام به درآمد می‌رسند.

اینستاگرام امکانات منحصر به فردی در اختیار هر دو سمت مشتریان و کسب و کارها قرار داده است. صاحبان کسب و کار با ارائه تصاویر و ویدیوهای جذاب از محصولات و خدمات خود، مشتریان را به سمت خود جذب می‌کنند. ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و استفاده از هشتگ‌ها هم باعث می‌شوند فروشگاه به مخاطبان بی‌شماری نمایش داده شود. از آن سو برای مشتریان فضایی همچون یک گالری پدید آمده که می‌توانند آزادانه در آن بچرخند و محصولات مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنند و از قیمت آن مطلع شوند.

محبوبیت فروشگاه‌های اینترنتی در اینستاگرام مختص به کشور ما نیست و در سرتاسر دنیا به سرعت رو به رشد است. فقط در ۴ سال گذشته تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی رشد نزدیک به ۷۰ درصدی داشته و به ۲۵ میلیون فروشگاه در سراسر جهان رسیده است. هم اکنون هزاران فروشگاه اینستاگرامی فعال ایرانی در این شبکه‌ی اجتماعی وجود دارند که به خوبی نشان‌دهنده‌ی میزان محبوبیت آن هستند. خرید و فروش کالا در اینستاگرام در این حجم از فروشگاه‌های اینترنتی به معنی جابه‌جایی میلیاردها تومان در طول هر شبانه‌روز است.

جا‌به‌جایی پول در خرید‌های اینستاگرامی چگونه انجام می‌شود؟

انجام معاملات در اینستاگرام هم مانند دیگر فروشگاه‌های اینترنتی نیاز به پرداخت آنلاین دارد و طبعا محدودیت‌ها و مزایای آن‌ را هم با خود به همراه دارد.

یکی از دغدغه‌های اصلی هر دو طرف خریداران و صاحبان فروشگاه اینستاگرامی انتخاب نوع نحوه‌ی پرداخت است که معمولا به دو شکل صورت می‌گیرد: فرم پرداخت در اینستاگرام یا پرداخت در اینستاگرام به روش کارت به کارت کردن.

پتانسیل درآمدزایی بالای فروش کالا در اینستاگرام باعث شده تا برخی افراد از این موقعیت سوء استفاده کرده و دست به کلاهبرداری‌های اینترنتی بزنند. مسئله کلاه‌برداری در اینستاگرام باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مشتریان می‌شود و اعتماد کمتر مشتریان منجر به از دست رفتن فرصت‌های بازاریابی و فروش برای بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی می‌شود. کسب‌وکارهایی در زمینه‌های مختلف از صنایع دستی گرفته تا غذای خانگی که همگی با به کار بردن خلاقیت‌های منحصر به فرد خود به دنبال جلب اعتماد مشتریان خود و فروش خدمات و کالا در اینستاگرام هستند.

همین نکته خود اهمیت انتخاب نوع پرداخت را برای ما روشن می‌کند و در این بین امنیت حرف اول را می‌زند. برای پرداخت در اینستاگرام کدام ایمن‌تر است؟ درگاه پرداخت اینستاگرام یا کارت به کارت در اینستاگرام؟

پرداخت کارت به کارت

پرداخت کارت به کارت، اولین و در دسترس‌ترین راهی است که تقریبا اکثر کسب‌وکارها برای جا‌به‌جایی پول از آن استفاده می‌کنند.

در این روش، صاحب کسب‌وکار برای خریدار یک شماره کارت ارسال می‌کند و از خریدار می‌خواهد که بعد از واریز وجه، عکس فیش واریزی خود را برای فروشگاه ارسال کند. اما این روش چه مشکلاتی دارد؟

مشکلات پرداخت به روش کارت به کارت

  • تاخیر در پاسخگویی از طرف فروشنده: پیش از هرچیزی برای پرداخت و ثبت سفارش کالا، فروشنده باید حضور داشته باشد تا اطلاعات مربوط به شماره کارت خود و اطلاعات هویتی را در اختیار مشتریان قرار دهد. چه بسا مشتریانی که به خاطر تاخیر در دریافت اطلاعات مورد نظر و به تبع آن تاخیر در ثبت سفارش قید خرید را بزنند و به سراغ فروشگاه دیگری بروند. این محدودیت زمانی که هم برای مشتریان و هم برای فروشندگان عاملی منفی‌ست، در کسب‌وکارهای خرد که فقط یک ادمین پیج دارند، بیشتر نمود پیدا می‌کند. حال اگر مشتری از خرید منصرف شد یا پس از دریافت کالا تمایل به پس دادن آن داشت این دردسرها دوباره آغاز می‌شوند و هر تاخیر یا خطای احتمالی در بازگرداندن پول موجبات نارضایتی مشتریان را به همراه می‌آورد.
  • خطاهای انسانی یا سیستمی: این نوع خطاها نیز در پرداخت در اینستاگرام به روش کارت به کارت کردن بیشتر است. فروشنده ممکن است اطلاعات کارت را به اشتباه تایپ کند یا مشتریان در وارد کردن آن دچار لغزش شوند و با کم توجهی پول را به شماره حساب دیگری واریز کنند. گاهی هم ممکن است خطاهای مربوط به فرآیند خرید پیش بیاید، مثلا مشتری پول را واریز کند اما موفق به دریافت رسید نشود یا پیامک واریز یا برداشت وجه به دو طرف ارسال نگردد یا فعال نباشد.
  • کلاهبرداری اینترنتی: از همه‌ی این‌ها بگذریم بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی از پرداخت در اینستاگرام سوء استفاده می‌کنند. خریداران می‌بایست قبل از پرداخت پول اطلاعات هویتی فروشنده را با مشخصات دارنده شماره کارت تطابق دهند، این در حالیست که بسیاری از مشتریان به منبع قابل اعتمادی برای تایید هویت ادمین پیج دسترسی نداشته و از حق خود برای درخواست اطلاعات هویتی اطلاعی ندارند. علاوه بر این مشتریان باید رسید خرید محصول را دریافت کنند و بدون فاکتور معتبر امکان شکایت در صورت بروز مشکل وجود نخواهد داشت. نرم‌افزارهای فاکتور ساز می‌توانند باعث فریب مشتریان شده و عملا دست آن‌ها را برای داشتن مدرکی معتبر از خرید اینترنتی خالی کنند. همینطور در طرف مقابل، ممکن است خریدار با استفاده از نرم‌افزارهای رسیدساز، اقدام به ساخت یک فیش پرداخت جعلی و ارسال آن برای فروشنده کند که در صورتی که فروشنده تک به تک فیش‌های پرداختی را چک نکند، ممکن است با ضررهای بسیار زیادی رو به رو شود.
  • واریز پول غیرقانونی و دزدی به حساب فروشگاه و در نتیجه بسته شدن حساب صاحب فروشگاه: شاید تصور این اتفاق هم سخت باشد، اما برخی کلاهبرداران، بلافاصله بعد از سرقت پول، اقدام به نقد کردن و یا خرید با آن پول می‌کنند. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی و واریز شدن وجه سرقتی به حساب شما، حساب شما مسدود شده و درگیر مراحل بسیار سخت و پیچیده دادگاه خواهید شد.
برای عدم مواجهه با این مشکلات، استفاده از چه روشی توصیه می‌شود؟

فرم پرداخت، جایگزین مطمئن برای روش کارت به کارت

امن‌ترین شیوه‌ی پرداخت

بهینه‌ترین حالت برای فروشنده‌ی کالا در اینستاگرام این است که بستری مناسب برای پرداخت در اختیار مشتری قرار دهد و بهترین حالت نیز برای مشتری زمانی رخ می‌دهد که در صورت خرید ناموفق مبلغ پرداختی به فروشنده را پیگیری کند. استفاده از درگاه پرداخت در اینستاگرام راه حلی بهینه برای هر دو سمت معامله فراهم کرده که باعث می‌شود هم خریدار و هم فروشنده اطمینان خاطر بیشتری در پرداخت پیدا کنند.

کار با فرم پرداخت چگونه است؟

در این روش، فروشنده برای هر محصول خود یک لینک ایجاد می‌کند و برای مشتری، به جای ارسال شماره کارت، تنها لینک مربوط به خرید هر محصول را ارسال می‌کند. مشتری به صفحه‌ای مشابه درگاه پرداخت بانک منتقل می‌شود و پرداخت خود را به صورت امن و راحت انجام می‌دهد.

چرا باید از فرم پرداخت استفاده کنیم؟
  • نبود خطاهای انسانی و سیستمی: خریدار در این روش، اطلاعات مربوط به فروشنده را در هنگام پرداخت مشاهده می‌کند. همچنین بعد از خرید نیز یک رسید از فروشگاه دریافت می‌کند. از طرف دیگر، فروشنده نیازی به چک کردن دائمی حساب خود ندارد و می‌تواند تمامی تراکنش‌ها را در پنل کاربری خود مشاهده کند.
  • پنل کاربری گرافیکی در اختیار فروشنده : در پنل کاربری خود می‌توانید اطلاعات تراکنش‌های خود را به صورت کامل مشاهده کنید و همینطور به صورت آماری و با جزییات، میزان فروش هر محصول و استقبال مشتریان از هر محصول را مشاهده کنید.
  • امکان جمع‌آوری اطلاعات مشتریان در هنگام پرداخت : شما تعیین می‌کنید که مشتری در هنگام خرید، چه اطلاعاتی از خودش در فرم پرداخت وارد کند. در این صورت، شما پس از مدتی به یک جامعه آماری بزرگ از مشتریان خود دست پیدا می‎‎‎‌کنید و می‌‌توانید در کمپین‌های تبلیغاتی خود از این داده‌ها استفاده کنید.
  • انتقال وجه تا سقف ۵۰ میلیون تومان : با استفاده از فرم پرداخت، می‌توانید تراکنش‌هایی تا سقف ۵۰ میلیون‌ تومان داشته باشید.

چگونه فرم پرداخت دریافت کنیم؟

مطابق با آخرین قانون وضع شده توسط بانک مرکزی، برای دریافت فرم یا درگاه پرداخت، باید ابتدا یک کد مالیاتی دریافت کنید.

ایران درگاه در تمامی مراحل، همراه شما خواهد بود. در صورت نیاز به مشاوره و یا درخواست فرم پرداخت، از راه‌های زیر با ما ارتباط برقرار کنید:

تلفن: ۳۶۷۶۰۰۰۰-۰۳۱

فکس: ۳۶۶۳۶۲۸۰-۰۳۱

ایمیل: contact@irandargah.com

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.