۸ گام برای داشتن فروشگاه اینترنتی قوی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

امروزه دیگر نیازی به صحبت در مورد مزیت‌های داشتن فروشگاه اینترنتی و طیف وسیع مشتریان که در دنیای اینترنت به آن‌ها دسترسی دارید نیست. به خصوص بعد از بحران کرونا، بسیاری از کسب‌وکارهایی که اینترنتی شدن اعتقادی نداشتند نیز به لزوم داشتن فروشگاه اینترنتی پی بردند.

ساختن یک فروشگاه اینترنتی، دیگر قدم سخت و بزرگی نیست. بلکه باید یک فروشگاه با مزیت رقابتی و توانایی رقابت با سایر فروشگاه‌های مشابه بسازید.

در این مقاله از ایران درگاه، سعی می‌کنیم شما را در ساخت یک نقشه راه برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق راهنمایی کنیم.

۱.برای فروشگاه خود طرح کسب‌وکار (‌بیزینس پلن) داشته باشید.

اشتباه بسیاری از افراد این است که تنها با رسیدن به ایده برای فروش یک محصول، بلافاصله فروشگاه خود را راه‌اندازی می‌کنند و کار را آغاز می‌کنند. اگر قصد داشتن یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای و موفق را دارید، باید برای فروشگاه خود یک طرح دقیق کسب‌وکار داشته باشید.  طرح کسب‌وکار شامل اهداف و چشم انداز فروشگاه، بررسی رقبا، بررسی‌های مالی و استراتژی‌های بازاریابی می‌باشد.

طرح کسب‌وکار به شما کمک می‌کند نیازهای فروشگاه خود را بشناسید و برآورد دقیق‌تری از هزینه‌های خود داشته باشید. اگر قرار است طراحی سایت را به شخص یا شرکتی واگذار کنید، طرح کسب‌وکار به شما کمک می‌کند که تصور دقیقی از سایت خود داشته باشید و در نتیجه آنچه که نیاز دارید را به طور دقیق به طراح سایت منتقل کنید.

برای دستیابی به طرح دقیق کسب‌وکار، پیشنهاد می‌شود به سایت رقبای قوی‌تر خود نگاهی بیاندازید تا نکات ضعف و قوت آن‌ها را بشناسید و بتوانید یک مزیت رقابتی برای خود پیدا کنید.

تخفیف، نحوه ارسال محصول،‌ قیمت، کیفیت محصولات و … می‌توانند مزیت‌های رقابتی شما باشند. با بررسی بودجه و امکانات خود، مزیت رقابتی که در دراز مدت هم می‌توانید ارائه کنید را به عنوان تفاوت خود با سایر فروشگا‌ه‌ها برگزینید.

۲.نام، لوگو و هویت بصری جذاب برای فروشگاه خود انتخاب کنید.

برندسازی شما بر اساس نام فروشگاه و لوگوی شما انجام می‌شود. هویت بصری و ترکیب رنگ لوگوی شما، عنصری بسیاری مهم در نوع نگاه مشتری به فروشگاه شما دارد.

اسم فروشگاه شما قرار است دامنه سایت شما نیز باشد. این اسم باید ترجیحا کوتاه، مرتبط با حوزه فعالیت شما، قابل فهم و به خاطر سپردن باشد. سعی کنید در انتخاب اسم برای فروشگاه خود خلاق باشید و از آزاد بودن دامنه مورد نظر خود برای ثبت دامنه نیز اطمینان حاصل کنید.

۳. انتخاب قالب مناسب و جذاب برای سایت

اگر خودتان قصد دارید قالب سایت خود را انتخاب کنید، دقت کنید که این قالب باید حتما با اهداف و زمینه کاری شما همخوانی داشته و مورد پسند مشتری باشد.

کمک گرفتن از یک طراح سایت حرفه‌ای در این گام می‌تواند شما را از داشتن یک سایت قوی و کامل مطمئن سازد.

۴. انتخاب هاست و سرور مناسب

هاست و سرور باید با دقت و با توجه به نکات فنی متعدد و حتی مشخصات فنی فروشگاه اینترنتی شما انتخاب شوند. این انتخاب اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در کارایی و کیفیت عملکرد فروشگاه اینترنتی شما تاثیر زیادی دارد.

می‌توانید از افراد متخصص و طراح سایت فروشگاه خود بخواهید که در این انتخاب به شما کمک کنند. بهتر است در این مرحله به خوبی تحقیق و پرس و جو کنید. امنیت، کیفیت، پشتیبانی سایت ارائه دهنده خدمات و .. از جمله مواردی هستند که باید بررسی کنید.

۵. انجام تنظیمات وردپرس و نصب پلاگین‌های مورد نیاز

پس از انتخاب وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا و انتخاب قالب مناسب، می‌توانید جزییات بیشتری از فروشگاه اینترنتی خود را تنظیم کنید. می‌توانید به کمک یک طراح سایت اقدامات لازم را انجام دهید.

یک طراح حرفه ای اصول زیادی از جمله اصول طراحی تجربه و رابط کاربری حرفه‌ای را در نظر می‌گیرد. سایت فروشگاهی شما باید جذاب و زیبا باشد. بخش های مهم و اصلی باید در دید کاربر باشد.

فرایند خرید باید به راحت‌ترین شکل ممکن انجام شود. یک طراح سایت اقدامات متعددی را در این مرحله انجام می‌دهد و زیر ساخت لازم را برای داشتن یک سایت با امنیت بالا، سرعت بارگذاری مناسب، بهینه‌سازی شده برای سئو و … در اختیار شما قرار می‌دهد.

 یکی از بزرگترین مزیت‌های وردپرس این است که می‌توانید از انواع افزونه‌ها همچون افزونه سئو، افزونه افزایش سرعت، افزونه بک آپ گیری اتوماتیک و … نیز استفاده نمایید.

در این مقاله، بهترین افزونه‌هایی که برای هر فروشگاه اینترنتی مورد نیاز است را معرفی کردیم.

۶. راه‌اندازی فروشگاه و شروع فعالیت

در این مرحله،‌ ادمین فروشگاه باید محصولات را در فروشگاه بارگذاری کرده و همینطور با استفاده از مقاله‌های مختلف و روش‌های گوناگون، سعی کند سایت را در به صفحات اول نتایج گوگل برساند.

قبل از راه‌اندازی کامل فروشگاه، خودتان چندین بار به صورت آزمایشی فرایند خرید را طی کنید تا مطمئن شوید که مشتری می‌تواند بدون مشکل، خرید خود را انجام دهد.

۷. پشتیبانی فنی از سایت

بعد از شروع فعالیت در سایت و فروش اینترنتی، سایت شما ممکن است با مشکلات فنی زیادی رو به رو شود. بهتر است قبل از شروع فعالیت، یک نیروی متخصص و ماهر را برای پشتیبانی فنی و رفع سریع مشکلات سایت در نظر بگیرید. تصور کنید که سایت شما در زمانی که اوج ترافیک مشتری و سفارش است با مشکل رو به رو شود و از دسترس خارج شود. مشتریان به سادگی سایتی که مشکلات فنی دارد را کنار گذاشته و به سراغ فروشگاه دیگری می‌روند. قطعا شما نمی‌خواهید مشتری خود را به خاطر یک مشکل ساده و قابل حل از دست بدهید!

۸. تولید محتوای جذاب و معرفی محصولات

کار اصلی شما تقریبا از این مرحله شروع می‌شود. در این مرحله باید محصولات خود را به شکلی جذاب و با کیفیت به مشتریان معرفی کنید و در کنار آن، با تولید محتوای متفرقه و مرتبط با موضوع فروشگاه خود، مشتریان را به دنبال کردن شما در سایت یا شبکه‌های اجتماعی ترغیب کنید.

تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال، رپورتاژ آگهی، تبلیغات در سایت‌های پربازدید، برگزاری جشنواره‌های مختلف فروش، تخفیف‌های مناسبتی، مسابقات اینستاگرامی و … می‌تواند از جمله اقدامات برای جذب کاربران در فروشگاه اینترنتی باشد. توصیه می‌شود در فروشگاه خود، فرایند و زیرساختی برای تعامل با مشتریان در نظر بگیرید.

نکته نهایی:‌ به فکر گسترش کسب‌وکار خود باشید

دائما باید به فکر توسعه و گسترش کسب‌وکار خود باشید. بسیار مهم است که شما همیشه حرکتی رو به جلو داشته باشید و دائما خدمات و محصولات خود را گسترش دهید. مشتریان نیز با مشاهده پیشرفت و تغییرات شما، رغبت بیشتری به خرید از شما خواهند داشت چرا که می‌دانند شما هر روز به خواسته‌های آن‌ها توجه بیشتری می‌کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از تغییرات،‌ نیازمند ایجاد یک زیرساخت جدید در وب‌سایت شما هستند. حتما قبل از اینکه تغییرات را عملی کنید،‌ با طراح یا پشتیبان فنی سایت خود صحبت کنید.

1 دیدگاه روشن ۸ گام برای داشتن فروشگاه اینترنتی قوی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.