رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری اینترنتی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

قبلا در مطلبی، به معرفی مراحل شکایت از کلاهبرداران اینترنتی پرداختیم.

همچنین در مطلبی جداگانه، راه‌های تشخیص درگاه پرداخت جعلی از واقعی را بررسی کردیم.

اما در این مطلب،‌ قصد داریم با رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری اینترنتی آشنا شویم. با ایران درگاه همراه باشید.

فیشینگ؛ رایج و گول زننده!

شاید فیشینگ شایع‌ترین روش برای کلاهبرداری اینترنتی باشد که علی‌رغم توصیه‌های فراوان و آموزش‌های مکرر، همچنان بسیاری از افراد اسیر این تله ‌می‌شوند.

 هدف از فیشنیگ سرقت اطلاعات با ارزش مانند شماره کارت، حساب کاربری و رمز عبور است.

همانطور که قبلا در مقاله راه‌های تشخیص درگاه پرداخت جعلی از واقعی توضیح دادیم، در فیشینیگ شما با صفحه‌ای کاملا مشابه درگاه پرداخت بانک رو‌به‌رو می‌شوید و به محض وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود،‌این اطلاعات توسط کلاهبرداران به سرقت می‌رود.

توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از این کلاهبرداری، حتما مقاله راه‌های تشخیص درگاه پرداخت جعلی از واقعی را مطالعه کنید.

 

سرقت اطلاعات شخصی

سرقت اطلاعات شخصی یا  هویتی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد.

از سرقت اطلاعات کارت اعتباری گرفته تا همه اطلاعات هویتی شما برای باز کردن حساب‌ها، برداشت وام، و انجام فعالیت‌های غیر قانونی دیگر.

اگر کسی از شما برای دریافت اطلاعات شخصی‌تان سوال کرد، به آن فرد مشکوک شوید. کلاهبرداران از داستان‌‌های متقاعد‌کننده برای توضیح اینکه چرا شما نیاز دارید به آن‌ها پول یا اطلاعات شخصی‌تان را بدهید، استفاده می‌کنند.

در اینجا چند راهکار ساده برای کمک به حفاظت از هویت مالی را معرفی ‌می‌کنیم:

  • اطلاعات هویتی و مهم خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید.
  • MAILBOX خود را امن کنید.  برخی از سارقان هویت به امید پیدا کردن صورت‌های بانکی یا کارت اعتباری ، پیشنهاد‌ها کارت اعتباری از قبل تائید شده و سایر اسناد حساس ، نامه‌های شمارا از صندوق‌های پستی درب منازل یا ایمیل شما سرقت می‌کنند. برای محافظت در برابر این نوع دسترسی‌ها ، صندوق پستی درب منزل خود را قفل و رمز ایمیل را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید. اگر صورتحساب‌های خروجی برای ارسال دارید ، به‌جای اینکه آن‌ها را در صندوق پستی قفل نشده درب منزل خود بگذارید ، آن‌ها را در اداره پست ارسال کنید. 
  • اسناد و مدارک مهم خود را در جای امنی قرار دهید.
  • از انتخاب رمزهای عبور ساده و کوتاه پرهیز کنید.
  • در مورد ایمیل‌های مشکوک بیشتر دقت کنید.

ویروس‌ها و بد افزارها

ویروس‌ها و بد افزارها معمولا بدون اطلاع شما و از طریق یک نرم‌افزار یا فایل مخرب وارد سیستم شما شده و به سادگی تمامی اطلاعات مورد نیاز اسکمرها را از سیستم شما می‌دزدند.

برای مقابله با این ویروس‌های مخرب، توصیه می‌کنیم از آنتی‌ویروس‌های قوی استفاده کنید.

 

نرم‌افزارهای جاسوسی

برخی اوقات هنگام باز کردن صفحات اینترنت یا برخی نرم‌افزارها،‌ با تبلیغات کوچک و مشکوک که جداگانه در صفحاتی جدید باز می‌شوند رو‌به‌رو می‌شویم.

این تبلیغات معمولا تیترهای جذاب و اغوا کننده دارند. بسیاری از این تبلیغات حاوی نرم‌افزارهای مخرب و جاسوسی هستند و تنها با کلیک کردن بر روی آن‌ها، این بدافزارها بر روی سیستم شما نصب می‌شوند.

جاسوس افزارها بصورت مخفیانه اطلاعات کاربری شما را جمع ‌آوری می‌کنند و فعالیت اینترنتی شما را، معمولا برای اهداف تبلیغاتی، کنترل می‌کنند.

هنگام کلیک بر روی بنرها و تبلیغات اینترنتی یا دانلود برنامه‌های رایگان احتیاط کنید. از نرم‌افزار امنیتی به روز برای ردیابی و حذف جاسوس افزار استفاده کنید.

اسکیم دستگاه EFTPOS

به منظور سرقت اطلاعات شما از این طریق، یک وسیله خارجی در یک دستگاه EFTPOS  کار گذاشته می‌شود که قادر به کپی کردن و ثبت اطلاعات کارت و رمز پردازش شده از طریق دستگاه است.

یک دستگاه EFTPOS  تقلبی تنها می‌تواند با بازرسی فیزیکی شناسایی شود.

با این حال، در صورت مشاهده این رفتار‌های مشکوک، سریعا کارت خود را پس بگیرید:

  • کارت از دید شما گرفته می‌شود تا تراکنش را پردازش کند.
  • کارت شما بیشتر از یک بار کشیده می‌شود.
  • کارت شما از طریق یک دستگاه دیگر چند بار کشیده می‌شود.

کلاهبرداری از طریق آگهی استخدام

این روش کلاهبرداری افرادی را هدف قرار می‌دهد که به دنبال شغل جدید یا تغییر شغل هستند. آن‌ها اغلب مقدار زیادی درآمد را (به صورت تضمینی) در ازای کار کم، قول می‌دهند.

فیشینگ از طریق تلفن همراه

کلاهبرداران تنها به صورت آنلاین ضربه نمی‌زنند. فیشینگ‌هایی که  افراد را وادار به فاش کردن حساب یا جزئیات شخصی خود می‌کنند، در حال حاضر به طور فزاینده ‌ای بر روی تلفن همراه اتفاق می ‌افتد.

به خصوص اگر از شما خواسته شد تا هر گونه جزئیات ورود به بانکداری اینترنتی یا کد امنیتی که به موبایل شما ارسال شده‌است را افشا کنید، مراقب باشید.

از کد امنیتی خود مانند گذرواژه یا رمز خود محافظت کنید.

برای حفاظت از امنیت حساب‌های خود، هرگز کد امنیتی خود یا هرگونه کد دسترسی به بانکداری اینترنتی یا رمز دوم خود را را برای دیگران فاش نکنید.

اگر به یک تماس گیرنده که خود را از طرف بانک یا سازمان خاصی معرفی می‌کند شک دارید، نام و شماره ‌تلفن آن‌ها را درخواست کنید تا با آن‌ها تماس بگیرید و شماره آن‌ها را با شماره‌های سازمانی مقایسه کنید.

همچنین مراقب صدای ضبط‌شده باشید که به طور خودکار با شما تماس می گیرند و از شما بخواهند که با یک شماره تماس بگیرید و یا اطلاعات حساب را در اختیار آن ها بگذارید.

فیشینگ به وسیله SMS

 اگر پیام کوتاهی با متن و لینک مشکوک دریافت کردید به هیچ وجه روی لینک کلیک نکنید.

سایر فریب‌های موبایلی

بسیاری از اوقات پیام‌هایی با مضمون برنده شدن در قرعه‌کشی، جایزه‌های مختلف و … برای افراد مختلف ارسال می‌شود.

گاهی نیز ممکن است با شماره موبایل شما تماس گرفته شود و شما را به دلیل داشتن حساب در بانکی خاص یا برنده شدن در قرعه‌کشی یک بانک برنده اعلام کنند.

توجه کنید که برای واریز مبلغ جایزه به حساب شما، به هیچ‌وجه نیازی به حضور شما در کنار عابربانک نیست. نیازی نیست شما اطلاعات خاصی به بانک بدهید.

در صورتی که در تماس از شما اطلاعات خاصی درخواست شد، حتما از واقعی بودن این تماس اطمینان حاصل کنید.

1 دیدگاه روشن رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری اینترنتی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.