۱۵+۷ مهارت ضروری برای کسب‌وکار اینترنتی

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کار از راه دور، کار کردن در خانه، کسب‌وکار اینترنتی و عباراتی از این دست دیگه برای ما جدید نیستن. به خصوص با ظهور و گسترش ویروس کرونا، تعداد افرادی که به این شغل‌ها رو آوردن لحظه به لحظه زیاد میشه و در نتیجه رقابت رو برای ورود به این بازار چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان کارمند زیاد کرده. اما داشتن برخی مهارت‌ها کاملا ضروری، و برخی مهارت‌ها برگ برنده شما در رقابت با بقیه متقاضیان ورود به بازار شغل‌های اینترنتیه. با ایران درگاه همراه باشید تا مهارت‌های ضروری برای کسب‌وکار اینترنتی رو بررسی کنیم.

۱.مهارت‌های ارتباطی

مهارت ارتباطی

مهارت‌ در برقرار کردن ارتباط صحیح،‌ یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز توی هر کاریه و اگه قراره جایی استخدام بشید، این مهارت شما توی مصاحبه سنجیده میشه. از اونجایی که توی کسب‌وکارهای اینترنتی بخش اعظم کار شما از طریق پیام و ایمیل انجام میشه، مهارت خوب و صحیح نوشتن هم یکی از مهارت‌های ضروری برای کسب‌وکار اینترنتی به حساب میاد. مقاله غلط‌های نگارشی و املایی، قاتل اعتبار کسب‌وکار شما رو حتما مطالعه کنید و از اشتباهات رایج نگارشی پرهیز کنید.

اگه قصد کار توی شرکتی رو دارید، باید بتونید با مدیر خودتون به طور صحیح ارتباط برقرار کنین و گزارش کارهای رو که انجام دادین به اون بدین. ممکنه نیاز به شرکت توی جلسات مختلف داشته باشید و با اعضای سایر بخش‌ها هم‌فکری کنید و یا کلا به صورت تیمی کار کنید. پس حتما سعی کنید مهارت ارتباط برقرار کردن رو به طور کامل یاد بگیرید.

۲.نظم

نظم

وقتی توی خونه کار می‌کنید، دیگه کسی نیست که به کار شما نظارت کنه. اگه برای خودتون کار می‌کنید باید برنامه‌ریزی داشته باشید و برای خودتون زمان‌های مشخصی رو برای انجام اون برنامه‌ها تعیین کنید. داشتن تقویم تولید محتوا، یکی از بهترین راه‌ها برای نظم دادن به برنامه و داشتن نمایی از برنامه پیش‌روی شما در ماه یا ماه‌های آینده است.

۳.مدیریت زمان

مدیریت زمان

حتی در صورت داشتن برنامه و نظم، ممکنه زمان از دستتون در بره و به برنامه خودتون نرسید. اگه برنامه‌ریزی می‌کنید و هدف‌های مشخصی دارید، سعی کنین برای هر هدف مدت زمان مشخصی هم در نظر بگیرین و چک کنید که از چارچوب زمانی مشخص شده خارج نشید.

توی شرکت‌ها و محیط‌های اداری شرایط کمی فرق می‌کنه. شما با افراد مختلفی در ارتباطید و ممکنه توسط مدیرتون هم دائم به شما یادآوری بشه که از برنامه مشخص شده عقب نمونید.

توصیه ما به شما برای مدیریت بهتر زمان اینه که موقع نوشتن برنامه و تقویم ماه خودتون، تا حد ممکن به جزییات دقت کنید و همه اتفاقات پیش رو در ماه آینده رو در نظر بگیرید.

در مقاله مدیریت زمان با روش پومودور یک روش بسیار کاربردی و ساده برای مدیریت زمان را توضیح داده‌ایم.

۴.تمرکز

تمرکز

اگه توی خونه کار می‌کنید، خیلی راحت می‌تونید با شبکه‌های اجتماعی یا توسط اعضای خانواده تمرکز خودتون رو از دست بدید. در محیط کار حداقل یک مدیر یا مسئولی هست که دائم به شما تذکر بده و مجبورتون کنه که روی کار خودتون تمرکز کنید. اگه توی خونه تمرکز خودتون رو از دست میدین، سعی کنید یه اتاق جدا و ایزوله برای خودتون انتخاب کنید. زمان خودتون رو تقسیم‌بندی کنید و فقط در زمان استراحت از اتاق خارج بشید و شبکه‌های اجتماعی رو چک کنید.

راه تمرکز خودتون رو هم پیدا کنید. بعضی افراد با موسیقی تمرکز بهتری پیدا می‌کنن و بعضی‌ها در محیط ساکت.

۵.تنها کار کردن

اگر فرد اجتماعی و برون‌گرایی هستین، ما خبرهای بدی براتون داریم! باید کم‌کم به تنها کار کردن عادت کنید. ممکنه در آینده کسب‌وکار خودتون رو گسترش بدید یا با افراد بیشتری کار کنید. اما در شروع کار و در صورتی که صاحب کسب‌وکار خودتون هستین، باید به این تنهایی عادت کنید.

۶.کار کردن با داده‌ها

کار کردن با داده ها

کار کردن با داده‌ها و اطلاعات یکی از مهارت‌های ضروری برای کسب‌وکار اینترنتی است. از روزی که کار خودتون رو شروع می‌کنید با اعداد و ارقام در قسمت‌های مختلف کارتون سر‌وکار دارید. باید این مهارت رو یاد بگیرید که داده‌ها رو ذخیره و مقایسه کنید و روند کار خودتون رو بر اساس اون‌ها بررسی کنید.

اگه توانایی آنالیز و بررسی داده ‌رو نداشته باشید هیچوقت نمی‌تونید نقاط ضعف و قوت کار خودتون رو تشخیص بدید و در نتیجه توی کار پیشرفتی نخواهید کرد.

۷. مهارت‌های فنی

مهارت‌های قبلی برای تمامی افراد ضروری و بسیار مهم هستند. اما از اینجا به بعد، مهارت‌هایی رو بررسی می‌کنیم که می‌تونه شما رو چه برای استخدام و چه برای راه انداختن کسب‌وکار اینترنتی خودتون نسبت به بقیه متمایز کنه.

۷.۱ کد نویسی

کد نویسی مهارتیه که امروزه خیلی از شرکت‌ها بهش بها میدن. حتی بلد بودن اون در حد ابتدایی باعث میشه که بتونید مشکلات سایتتون رو خودتون حل کنید و اگر به صورت تیمی کار می‌کنید، در خیلی از مسائل به هم‌تیمی‌های خودتون کمک کنید.

۷.۲ کار با اکسل

کار کردن با شیت‌ها و آمار و داده امروزه در تقریبا توی همه شرکت‌ها بسیار مهمه. اگه مهارت کار با اکسل رو بلد باشید، توی شرکت‌ها میتونید خیلی راحت استخدام بشید. اگه کسب‌وکار شخصی خودتون رو دارید هم همونطور که بالاتر گفتیم، حتما سعی کنید کار با داده‌ها و شیت‌ها رو یاد بگیرید و برای دسته‌بندی و نظم دادن به آمار کار خودتون از اونها استفاده کنید.

۷.۳ مهارت‌های زبان

 دیگه لازم نیست از اهمیت بلد بودن یک زبان جدید (حداقل انگلیسی) برای کار در دنیای اینترنت و فضای مجازی بگیم! همه چیزی که شما قراره باهاش کار کنید با زبان مرتبطه و حتی اگه زبان تلفن همراه خودتون رو هم فارسی کرده باشید، باز هم خیلی از جاهای دیگه با زبان انگلیسی رو‌به‌رو میشین. اگه زبان بلد نیستید ۳-۰ از رقبای خودتون عقبید! بلد بودن زبان به شما توانایی جستجو کردن در بین منابع خارجی، ارتباط برقرار کردن با افراد خارجی و فهم بسیار از مطالب در فضای اینترنت رو میده که میتونید از اون‌ها در جهت رشد کسب‌وکار خودتون استفاده کنید.

۷.۴ مهارت فوتوشاپ

ادوبی فوتوشاپ یک نرم‌افزار برای ویرایش عکسه. با کمک این نر‌م‌افزار میتونید عکس‌ها رو ادیت کنید و یا کارهای هنری و پوستر و … طراحی کنید. یاد گرفتن این نرم‌افزار میتونه شما رو تا حدود زیادی از یک گرافیست بی‌نیاز کنه و در صورتی که قصد کار در شرکت‌ها رو دارید، میتونه برگ برنده شما در رقابت با سایرین باشه.

۷.۵ عکاسی

عکاسی از محصولات یکی از مهم‌ترین بخش‌های فروش محصوله. اگه بتونید محصول خودتون رو حرفه‌ای و جذاب ارائه کنید، افراد بیشتری به خرید از شما ترغیب میشن. با یادگیری تکنیک‌ها و قوانین عکاسی متوجه میشید که عکس‌هایی که قبلا میگرفتید چقدر ایراد داشتن!

۷.۶ سئو کردن

اگه سایت دارید، سئو کردن سایت و آوردن اون به صفحات بالای نتایج گوگل کاری فوق‌العاده مهم و ضروری برای کسب‌وکار و سایت شماست.

حتما بخشی از وقت خودتون رو صرف یاد گرفتن این مهارت بکنید وگرنه هرچی زمان و هزینه صرف کارتون می‌کنید هدر میره! برای شروع کار و یادگیری مفاهیم اولیه می‌تونید این مقاله رو مطالعه کنید:

روش‌های کاربردی برای بهبود سئو ( SEO )

۷.۷ مدیریت هزینه

مدیریت هزینه مهارتیه که حتی در ابعاد شخصی زندگی هم می‌تونه خیلی به شما کمک کنه. اگه قراره در شرکتی به عنوان مدیر یا حتی مسئول یک بخش استخدام بشید هم این مهارت بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کنه. سایت‌های زیادی هستند که میتونن در یادگیری این مهارت به شما کمک کنن.

۷.۸ مدیریت پروژه

اگه خودتون توی کار تنها نیستید و چند نفر دیگه هم برای شما کار می‌کنن، توانایی مدیریت پروژه برای شما لازمه. این مهارت به شما کمک می‌کنه تمامی بخش‌های پروژه‌های کاری رو مدیریت کنید و مطمئن بشید که همه اعضا دارن کار خودشون رو به درستی انجام میدن.

۷.۹ صحبت کردن در جمع

چه به عنوان مسئول در یک شرکت و چه به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، موقعیت‌های زیادی پیش میاد که شما در اون باید کار و توانایی‌های خودتون رو به یک یا چند نفر معرفی کنید. ممکنه برای معرفی محصولات خودتون لازم بشه بدون اشتباه و کاملا مسلط بتونید با بقیه صحبت کنید. این مهارت یک‌شبه به دست نمیاد ولی وقتی که به دستش بیارید متوجه میشید که چقدر در کار و زندگی شخصی خودتون پیشرفت کردید.

۷.۱۰ طراحی گرافیک

طراحی گرافیک این روزا به خصوص توی شرکت‌ها خیلی اهمیت و ارزش پیدا کرده. شاید به عنوان یه صاحب فروشگاه اینترنتی، اونقدرها نیاز نباشه که به صورت حرفه‌ای طراحی گرافیک بلد باشید. اما اگه میخواین سایت و صفحات جذابی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید حتما از کمک یه طراح گرافیک توانمند بهره بگیرید.

۷.۱۱ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

این مهارت اونقدر مهمه که دیگه نیازی به بیان اهمیتش نیست! نمیشه گفت این یکی مهارت‌های ضروری برای کسب‌وکار اینترنتی به حساب میاد بلکه شاید اصلی‌ترین مهارت باشه! برای حرفه‌ای شدن در این زمینه سایت‌ها و دوره‌های زیادی به زبان فارسی و یا سایر زبان‌ها در سایت‌های مختلف وجود داره. اگه به زبان انگلیسی مسلط هستید، سایت Coursera دوره‌های بسیار خوبی در این زمینه ارائه داده.

۷.۱۲ توانایی رهبری

در هر جایگاهی که باشید توانایی رهبری مهم و ارزشمنده. اگه چند کارمند دارید، باید بتونید به طور صحیح اون‌ها رو مدیریت و کنترل کنید. این توانایی به شما این امکان رو میده که وقتی لازمه با نیروهای خودتون جدی باشید و در مواقع لازم هم رابطه دوستانه با اون‌ها داشته باشید.

۷.۱۳ کار با ورد پرس

وردپرس برای شروع کار و راه‌اندازی سایت فروشگاهی میتونه گزینه فوق‌العاده مناسبی باشه. کار کردن با وردپرس راحته و پلاگین‌های زیادی داره که میتونن تا مدت‌ها نیاز شما رو در زمینه سایت فروشگاهی تامین کنن. یاد گرفتن مهارت کار با وردپرس با اندکی زمان و دقت به راحتی انجام میشه.

۷.۱۴ تولید محتوای ویدیویی

بمباران اطلاعاتی و دسترسی به منابع مختلف، این روزها حوصله مردم برای خوندن متن رو کم کرده. تحقیقات نشون میده بیشتر افراد به دیدن ویدیو علاقه بیشتر نشون میدن و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی باید توجه ویژه‌ای به این مقوله نشون بدن. برای پیدا کردن توانایی تولید محتوای ویدیویی باید بتونید خوب سناریو بنویسید، خوب داستان بگید و ویدیو رو خوب ادیت کنید. مثل بقیه مواردی که گفته شد، برای این مهارت هم هزاران سایت و آموزش مختلف در اینترنت وجود داره.

۷.۱۵ مهارت نوشتن

به عنوان یه تولید کننده محتوا و صاحب کسب‌وکار اینترنتی به خصوص اگه توی فضای مجازی کار می‌کنین، فوق‌العاده مهمه که بتونید با مخاطبان خودتون ارتباط برقرار کنید و با نوشتن متن‌های جذاب، اون‌ها رو به فروشگاه خودتون جذب کنید. البته بسته به نوع کسب‌وکار و زمینه فعالیت، ممکنه این مهارت متفاوت باشه. به هر حال بخش بزرگی از در نوشتن متن که یکی از مهارت‌های ضروری برای کسب‌وکار اینترنتی هست خلاصه میشه!

1 دیدگاه روشن ۱۵+۷ مهارت ضروری برای کسب‌وکار اینترنتی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.